این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    ورزش اسنوکر

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    ورزش اسنوکر را از این سایت دریافت کنید.

    اسنوکر

    اسنوکر

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    اسنوکر

    مارک سلبی قهرمان سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ جهان در حال تمرین

    بالاترین نهاد ورزشی WPBSA

    IBSF ویژگی‌ها رده‌بندی بیلیارد

    تجهیزات میز اسنوکر، توپ بیلیارد، چوب اسنوکر، مثلث، گچ

    محل برگزاری میز اسنوکر

    برگزاری

    المپیک کمیته بین‌المللی المپیک recognition; bidding for inclusion in 2020

    اسنوکر (به انگلیسی: Snooker) شکلی از بیلیارد است که روی میز بزرگی پوشیده از ماهوت سبز[۱] که دارای شش حفره (پاکت pocket) است بازی می‌شود. چهار پاکت در چهارگوشه میز و دو پاکت دیگر در وسط کنارهٔ میز قرار دارند. رنگ سبز رویه میز نشانی از دورانی‌ست که بازی بر روی چمن انجام می‌شده‌است؛ در آن زمان ضربه‌ها با عصا زده می‌شده و بعدها به میزهای کنونی و با چوب‌های حرفه‌ای‌تر تکامل یافته‌است. اسنوکر در فرهنگ لغت انگلستان به معنی زیرک، مارموز و… هست و معنی آن در بازی پنهان کردن، از دسترس دور کردن، سد کردن و ماسک کردن است.

    میز اسنوکر[ویرایش]

    میزهای این بازی در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود از جمله 10 ft × 5 ft, 9 ft × 4.5 ft, 8 ft × 4 ft, 6 ft × 3 ft و 4 ft × 2 ft. معمولاً درازای میز دوبرابر پهنای آن است.[۱]

    اندازه میز استاندارد برای بازی‌های رسمی، ۱۱ فوت در ۵ فوت (معادل ۳۳۵/۲۸ در ۱۵۲/۴ سانتی‌متر) است که شامل ۶ پاکت در کناره هاست. ۴ پاکت در کنج‌ها و دو پاکت در وسط باند طولی قرار دارند. طول میز بیلیارد در سمت راست و چپ به اندازه چند میلی‌متر تفاوت دارد. سمت راست میز که توپ زرد قرار می‌گیرید بزرگتر و سمت چپ میز که توپ سبز قرار می‌گیرد کوچکتر است.

    توپ‌ها[ویرایش]

    رنگ امتیاز قرمز ۱ زرد ۲ سبز ۳ قهوه‌ای ۴ آبی ۵ صورتی ۶ سیاه ۷ محل قرارگیری توپ‌ها

    این بازی شامل ۲۱ توپ است. ۱۵ توپ قرمز رنگ، یک توپ مشکی، یک توپ صورتی، یک توپ آبی، یک توپ قهوه‌ای، یک توپ سبز و یک توپ زرد.

    هر توپ قرمز یک امتیاز دارد. سایر توپ‌ها به ترتیب: توپ مشکی = ۷، توپ صورتی = ۶، توپ آبی = ۵، توپ قهوه‌ای = ۴، توپ سبز = ۳ و توپ زرد = ۲ امتیاز است.

    قاعده بازی[ویرایش]

    داور در ابتدای بازی توپ‌ها را می‌چیند. به این صورت که توپ‌های قرمز به صورتی مثلثی چیده می‌شوند و توپ‌های رنگی در جایگاه مخصوص خود بر روی نقاط سفید رنگ مشخص شده بر روی میز چیده می‌شوند. محل توپ سفید (که به نام «کیوبال»(CueBall) نیز شناخته می‌شود) را بازیکن شروع‌کننده تعیین می‌کند. این محل نمی‌تواند خارج از نیم دایره مشخص شده (که به D معروف است) باشد.

    قاعده کلی این بازی به این صورت است که بازیکنان بایستی ابتدا تمام توپ‌های قرمز را پاکت کنند (یعنی داخل سوراخ‌ها بیندازند) و سپس توپ‌های رنگی را پاکت کنند. برای پاکت کردن توپ‌های رنگی ترتیب خاصی وجود ندارد. البته باید توجه داشت که در صورتی که توپ رنگی پیش از پاکت شدن تمام توپ‌های قرمز وارد سوراخی شوند، آن توپ به محل اصلی خود در ابتدای بازی بازگردانده خواهد شد امّا در صورتی‌که توپ‌های قرمز تمام شده باشند، پاکت کردن توپ‌های رنگی تا آخرین آن‌ها ادامه می‌یابد مگر آنکه حریف از ادامه رقابت انصراف دهد و باخت را بپذیرد.

    بازیکنی که بیشترین امتیاز را بدست آورد برنده است.

    در قوانین نسخهٔ انگلیسی این بازی هر بازیکن پس از زدن هر توپ قرمز مجاز به زدن یک رنگی خواهد بود و حداکثر امتیازی که یک بازیکن قادر به گرفتن آن است ۱۴۷ امتیاز است.

    خطاها[ویرایش]

    خطاها برای توپ‌های زرد، سبز و قهوه‌ای چهار واحد، آبی ۵، صورتی ۶ و مشکی ۷ واحد است. این خطاها در صورتی که بازیکن به اشتباه به آن‌ها ضربه بزند (توسط توپ سفید، دست، چوب، رست) و همچنین بروز خطاهای دیگر در هنگام و در طول ضربه زدن به توپ‌ها اعلام شده‌است.

    اگر توپ سفید هنگام وارد شدن ضربه به هیچ‌یک از توپ‌ها برخورد نکند فُول محسوب شده و ۴ امتیاز برای حریف محسوب خواهد شد.

    خطای لمس[ویرایش]

    حالتی که توپ سفید با یک توپ دیگر به هم چسبیده باشند، به آن تاچ (یا لمس) گفته می‌شود و در تاچ با توپ قرمز بازیکنی که نوبت ضربه‌اش است می‌تواند توپ را به هر سمتی که می‌خواهد بزند چراکه در ابتدا ضربه‌ای برای او محاسبه خواهد شد، لازم است ذکر شود که در هنگام این جداسازی اگه توپی که سفید با آن تاچ شده تکان بخورد خطا (هل دادن) رخ داده وابسته به اینکه کدام توپ با سفید تاچ بوده (قرمز، زرد، سبز و قهوه ای چهار امتیاز خطا، آبی=پنج امتیاز، صورتی =شش امتیاز و سیاه=هفت امتیاز) میزان خطا محاسبه می‌گردد.

    تجهیزات[ویرایش]

    یک ضربه با کمک رست (چوبی که در دست چپ بازیکن قرار دارد و به عنوان تکیه گاه چوب اصلی از آن استفاده می‌شود)

    گچ: به نوک (تیپ) چوب بیلیارد زده می‌شود تا تماس مناسبی بین چوب و توپ سفید برقرار شود.تیپ: بر روی نوک چوب بیلیارد نصب می‌شود تا هم آسیب به چوب نرسد و هم امکان ضربات مختلف و چرخشی را میسر کند. جنس و متریال آن از مواد فشرده و چرم هست.چوب: از جنس چوب (ساخته شده از چوب درخت ون (زبان گنجشک و چوب درخت افرا) یا فایبرگلاس بوده و از سر آن برای ضربه‌زدن به توپ سفید (کیوبال) استفاده می‌شود.رست: از نظر ظاهری مانند چوب عادی با سر X مانند می‌باشد و هنگامی استفاده می‌شود که توپ سفید در دسترس نباشد.مثلث: برای چیدن توپ‌های قرمز در شروع بازی از آن استفاده می‌شود.رست و چوب بلند: برای زدن توپ سفید هنگامی که توسط چوب و رست عادی قابل دسترسی نباشد استفاده می‌شود.اکستنشن: یا همان ته چوب که جدیداً به جای چوب بلند استفاده می‌شود.مگنت: وسیله ای است که برای نگهداری گچ از آن در حین بازی استفاده می‌شود.

    منابع[ویرایش]

    ↑ پرش به بالا به:

    ۱٫۰ ۱٫۱ «Farya اسنوکر – قسمت دوم، ابزار و لوازم -۱». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ مه ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۴ مه ۲۰۰۸.

    در ویکی‌انبار پرونده‌هایی دربارهٔ موجود است.

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    اسنوکر رایگان

    در این مطلب با بخش های توضیحات درباره آموزس اسنوکر,موقعیت توپ‌ها در بازی,شیوه بازی اسنوکر,بازی چهار نفره,بازيکنان در بازی,بازيکن غيرضربه زدن و روانشناسی

    بازی اسنوکر

    بازی اسنوکر مقدمه آشنایی کامل با اسنوکر

    در این مطلب به چه بخش های میپردازیم؟ با چندین بخش بسیار متفاوت از جمله آموزس اسنوکر, موقعیت توپ‌ها در بازی, شیوه بازی اسنوکر ,بازی تیمی,

    قواعد اسنوکر , تجهيزات ميز استاندارد و یک روانشناسی ورزشی بسیار مفید آشنا خواهید شد امیدواریم

    از خواندن این مطلب لذت ببرید، تیم بیلیارد ایران مسترکلاب.

    توضیحات درباره بازی اسنوکر (description)

    بازی اسنوکر (snooker) ممکن است توسط دو نفر یا تعدادی بیشتر به صورت تیمی و انفرادی

    به شرح زیر انجام گردد:

    شروع اسنوکر

    همه بازیکنان اسنوکر باید با یک توپ سفيد بازی کنند و در این بازی 21 توپ هدف وجود دارد,

    پانزده توپ قرمز که هر کدام یک امتیاز و شش توپ رنگی به شرح : توپ زرد رنگ دو امتیاز,

    توپ سبز رنگ سه امتیاز, توپ قهوه‌ای رنگ چهار امتیاز, توپ آبی رنگ پنج امتیاز, توپ صورتی رنگ شش امتیاز

    و توپ مشکی با امتیاز هفت است.

    امتیاز ضربات در هر نوبت بازیکنان

    امتیاز ضربات در هر نوبت بازیکنان, با پاکت کردن قانونی توپ‌های قرمز و رنگی به صورت یک در میان

    محاسبه می شوند,تا تمام توپ‌های قرمز از میز خارج شوند, سپس توپ‌های رنگی به ترتیپ افزایش ارزش

    امتیاز بازی خواهندشد.

    امتیاز کسب شده

    امتیاز کسب شده در ضربات هر بازیکن به امتیاز های قبلی وی اضافه می گردد.

    به عنوان یک تاکتیک, بازیکن هر زمانی در طول فریم می تواند توپ سفید را با یک ضربه قانونی در پشت

    توپ خارج از نوبت نگه دارد, که در چنین بازیکن حریف اسنوکر (ماسک) میشود.

    اگر بازیکن یا تیمی امتیازاتی بیشتر

    از امتیازات توپهای موجود روی میز نیاز داشته باشد, این تاکتیک به جهت امتیاز گیری و احتمال

    خطا توسط بازیکن

    حریف بسیار حائز اهمیت می باشد.

    چه شخصی برنده یک فریم بازیکن یا تیم است

    (الف) امتیاز بیشتر را بیلیارد کسب نماید.

    (ب) آن فریم به بازیکنی واگذار گردد.

    (پ) کسی که (طبق بخش 3 قانون (بd) چهارده یا بخش 4_ قانون دو) فریم به نفع او پایان میپذیرد.

    برنده بازی اسنوکر

    برنده مسابقه اسنوکر بازیکن یا تیمی است که :

    (الف) تعداد فریم های بیشتر یا مورد نیاز را برده باشد.

    (ب) در صورت تساوی امتیازات بالاترین معدا امتیازی را کسب کند.

    (پ) یا آن بازی ( طبق بخش 4 قانون 2) به بازیکن حریف گردد.

    بازیکن یا تیمی برنده بازی بیلیارد است که اکثر گیمها بیلیارد را برده باشد یا در بازی که امتیازات

    بازیکنان برابر باشند, بازیکن یا تیم دارای بالاترین مجموع امتیازات, برنده بازی بیلیارد است.

    موقعیت توپ‌ها در بازی اسنوکر (position of balls)

    در آغاز هر فریم بازی اسنوکر توپ سفید در دست و توپهای هدف در موقعیتی که در ذیل می آید,

    روی میز قرار می گیرند:

    الف- توپهای قرمز به شکل کاملا چسبیده در یک مثلث متساوی الاضلاع قرار میگیرند, با وجود یک توپ قرمز در

    راس این مثلث که روی خط مرکزی میز و توپ در راس در بالای نقطه پیرامید و در نزدیکترین موقعیت

    به توپ صورتی بدونه لمس کردن آن قرار می گیرد.قسمت پاینی مثلث در نزدیک موقعیت و مواضی با باند بالا

    باشد.

    ب- این 6 توپ رنگی در نقاطع تعیین شده بر اساس بخش یک قانون f1 قرار داده میشود.

    اگر خطایی در چیدن میز رخ دهد, باید بخش سه قانون 7c به کار رود, این فریم طبق بخش3

    قانون c 3 شروع می شود.

    بعد از شروع فریم اسنوکر توپ در بازی

    بعد از شروع فریم اسنوکر توپ در بازی ممکن است که توسط داور طبق در خواست منطقی ضربه زننده

    تمیز شود و :

    موقعیت توپ, اگر روی میز قرار داده نشده باشد, باید توسط یک وسیله مناسب (ball marker) قبل از برداشتن توپ

    برای تمیز کردن آن علامت گذاری شود.

    اعلام جریمه

    وسیله استفاده شده برای علامت گذاری موقعیت توپ تمیز شده, تا زمانی که توپ تمیز شده سر جایش قرار

    می گیرد, باید هم ارزش با توپ مورد نظر باشد.

    اگر هر بازیکنی غیر از ضربه زننده, وسیله علامت گذاری را لمس کند یا موقعیت آن را بر هم زند,

    داور باید اعلام جریمه کند و بازیکن خطا کار باید به عنوان شخض ضربه زننده جریمه شود. داور باید وسیله

    علامت گذاری یا توپ تمیز شده را به موقعیت خودش, حتی در صورت برداشتن آن, بر اساس نظر خود مبنی

    بر موقعیت توپ برگرداند.

    شیوه بازی اسنوکر (mode of play)

    بازیکنان ترتیب بازی اسنوکر را توسط قرعه و یا توافق دو طرفه مشخص میکنند. شخص برنده قرعه, امکان انتخاب فرد آغازگر

    بازی را دارد.

    این ترتیب بازی باید تا اخره فریم اسنوکر بدونه تغییر باقی بماند, مگر اینکه بازیکنی از حریف خود بخواهد

    که به دلیل ارتکاب خطا, بازی را مجدد انجام دهد.

    هر بازیکن و یا یار او که ضربه اول را میزند باید در طول بازی به طور متناوب فریمهای

    بعدی را شروع نمایند.

    اولین بازیکن بازی

    اولین بازیکن بازی را به شکل توپ سفید در دست آغاز خواهد کرد و هر فریم زمانی که توپ سفید

    روی میز قرار گرفته باشد و با نوک چوب به آن ضربه وارد شود, قانون شروع می شود :

    (الف) زمانی که ضربه زده می شود یا

    (ب) نوک چوب هنگام آدرس دهی به نقطعه‌ای از توپ سفید برخورد کند.

    اگرفریم توسط بازیکنی یا تیمی به اشتباه شروع شود

    (الف) اگر فقط یک ضربه بازی شده باشد و هیچ خطایی از زمان آغاز بازی رخ نداده باشد, فریم باید

    بدونه اعمال جریمه دوباره به صورت صحیح آغاز شود یا

    (ب) اگر ضربه دیگری بازی شود فریم باید به صورت طبیعی ادامه پیدا کند یا اگر خطایی بعد از تکمیل

    ضربه اول رخ دهد ادامه همان بازی به ترتیپ انجام شده و بر این اساس بازیکن یا همبازی وی, سه

    ضربه متوالی بازی میکند یا

    (پ) در زمانی که بازی مساوی اعلام شود بازی توسط بازیکن صحیح دوباره شروع می شود.

    ضربه‌ای عادلانه در بازی

    برای اینکه ضربه‌ای عادلانه باشد, هیچ یک از قانون شکنی‌های گفته شده ذیل که در قانون 10 جریمه‌ها آمده‌اند,

    منبع مطلب : iranmasterclub.com

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 2 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید