این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    مهارت های ادراکی زبان

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    مهارت های ادراکی زبان را از این سایت دریافت کنید.

    مهارت های زبانی

    ادبیات فارسی راهنمایی « فضیلت علم بیشتر از فضیلت عبادت است . » پیامبر اکرم (ص)

    مهارت های زبانی

    مهارت‌هاي زباني

    دو صورت گفتاري و نوشتاري زبان در چهار ركن، كه به آن‌ها مهارت‌هاي زباني گفته مي‌شود، تجلّي پيدا مي‌كند. اين اركان عبارتند از :

    1ـ گوش دادن 2ـ صحبت كردن 3ـ خواندن 4ـ نوشتن

    ركن اوّل و دوم را مهارت‌هاي شفاهي ( ادراكي، دريافتي ) و ركن سوم و چهارم را مهارت‌هاي كتبي ( توليدي ) زبان مي‌ناميم.

    هدف اساسي برنامه‌ي درسي زبان آموزي توجّه به تقويّت و پرورش هر چهار مهارت است به طوري كه درگفت و شنودها شركت و ارتباط برقرار كنند. افكار، احساسات و نظرهاي خود را به دو صورت گفتار ونوشتار بيان كنند. نوشته‌اي را بخوانند، فكر به كار رفته در آن را بفهمند و مورد تحليل و ارزيابي قرار دهند از شنيدن و خواندن سخن آهنگين لذّت ببرند.

    الف: مهارت زباني گوش دادن

    حجم قابل توجّهي از يادگيري توسّط اين مهارت انجام مي‌شود به گونه‌اي كه 45% يادگيري را شامل مي‌شود. از آموزگار محترم انتظار مي‌رود تا عادت به تمركز بر سخنان گوينده را در فراگيران تقويّت كند و به تدريج طول زمان گوش دادن را در آن‌ها بالا ببرد تا با استفاده از تمركز پيام‌ها را به خوبي دريافت كند و معنا و پيام آن را بفهمد.

    براي ارتقاي دانش‌آموزان به مهارت‌هاي بالا از دبيران محترم انتظار مي‌رود كه زمينه‌ي لازم را براي تحقّق آن‌ها ايجاد كنند. شايسته‌ است در ضمن تدريس از صدايي رسا و لهجه‌ي فارسي معيار استفاده كنند. هنگام حرف زدن نه زياد كند و يك نواخت صحبت كنند و نه زياد سريع و درهم و برهم. مطالب درسي شمرده و رسا بيان شود. شعرها و نثرهاي موجود در كتاب با لحن و آهنگي مناسب خوانده شود. علاوه بر آن سعي شود سر وصداهاي محيط، مزاحم گوش دادن دانش‌آموزان نشود. ضمناً به سلامت دستگاه شنوايي دانش‌آموزان نيز توجّه شود.

    ب: مهارت زباني صحبت كردن

    اگر چه هر دانش آموزي قبل از اين كه به مدرسه وارد شود اين مهارت را كسب كرده است و 30 ./. مهارت زباني را فرا گرفته ولي لازم است در محيط آموزش اين مهارت به گونه‌اي حاصل شود كه فراگير بتواند سخنان خود را به صورت منسجم و در قالب يك الگوي دستوري با زبان فارسي معيار بيان كند.

    در مهارت زباني صحبت كردن به رشد و توسعه اين مهارت و گسترش گنجينه واژگاني دانش آموزان توجّه خاصّي شده است . بنابراين از دبيران گرامي انتظار مي‌رود به توصيه هاي زير توجّه كنند.

    1 ـ دانش آموزان را عادت دهيد قبل از صحبت كردن خوب فكر كنند بعد بگويند.

    2 ـ به دانش آموزان ياد داده شود كه از كلمه ها و جمله هاي متناسب با موقعيّت استفاده كنند.

    3 ـ در فعّاليّت هاي گروهي آن ها را در يك تعادل زباني قرار دهيد.

    4 ـ به آن ها فرصت هايي داده شود تا درباره‌ي ‌مسائل مختلف تجارب ، نظرهاي خود و… را در قالب گفتار مبسوط بيان كنند.

    ج ـ مهارت زباني خواندن

    مهارت زباني خواندن عبارت است از : «انتقال صحيح نشانه‌هاي خطّي ، به نشانه‌هاي صوتي با رعايت ويژگي هاي هر يك ، همراه بيان و  درك مفهوم آن  ها‌». اين نوع مهارت 16/. يادگيري را شامل مي‌شود.

    با توجّه به تعريف ارائه شده ،معلّم بايد براي آموزش مهارت زباني خواندن كه يادگيري آن مستلزم كسب مهارت هايي است به نكاتي توجّه كند كه از مهم ترين آن ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

    1 ـ نشانه هاي خطّي :« حروف الفبايي و غير الفبايي »و ويژگي هاي نوشتاري مربوط به آن ها .

    2 ـ نشانه هاي صوتي « صداها »و ويژگي هاي صوتي مربوط به آن  ها .

    3 ـ معنا و مفهوم كلمه ها ، تركيب ها و اصطلاحات و روابط معنايي موجود بين آن ها .

    4 ـ خواندن روان و عادي متن درس‌هاهمراه با تلفّظ صحيح مطابق با زبان معيار كلمه ها و تركيب ها.

    5 ـ درك پيام جمله ها و متن و…

    د ـ مهارت زباني نوشتن

    مهارت زباني نوشتن عبارت است از: « انتقال درست نشانه‌هاي صوتي به نشانه‌هاي خطّي، با رعايت ويژگي‌هاي هر يك به منظور ارسال پيام به گونه‌اي صحيح ».

    نوشتن، برقراري ارتباط و انتقال اطّلاعات و عقايد از طريق نظامي از نشانه‌‌هاي نوشتاري است. در واقع، نوشتن يك آفرينش و خلاقيّت كامل است كه در يك طرف آن خلق افكار و انديشه‌ها و در طرف ديگر خلق و نظم بخشي اين انديشه‌ها در قالب‌هاي زباني مورد نظر است .

    با توجّه به تعريف بالا، معلّم بايد براي آموزش مهارت زباني نوشتن، توانايي‌هايي را در دانش‌آموزان ايجاد و تقويّت كند كه مهم ترين آن‌ها عبارتند از:

    1ـ نحوه‌ي انتقال دقيق و منطقي نشانه‌هاي صوتي به نشانه‌هاي نوشتاري.

    2ـ توانايي تمركز، برقراري ارتباط و هماهنگي دائم بين چشم و دست.

    3ـ نشانه‌هاي خطّي « حروف الفبايي و غير الفبايي » و مشخصات نوشتاري مربوط به آن‌ها.

    4ـ خوانانويسي و داشتن خطّ زيبا.

    5ـ به كارگيري درست نشانه‌ها.

    6ـ آشنايي با تلفّظ صحيح كلمات و جملات.

    از مطالبي كه ـ  هر چند به اجمال ـ ذكر شد مي‌توان نتيجه گرفت ، شناخت قواعد« زباني خواندن » و « زباني نوشتن » هر دو لازم است تا هم مهارت‌هاي زباني را كسب كنيم و هم سخنان را بدون غلط املايي بنويسيم. بنابراين دستور زبان مي خوانيم تا سخن گفتن و نگارش ما تقويّت شود و دستور خط را مي‌آموزيم تا شكل كلمات را درست بنويسيم.

    + نوشته شده در جمعه دوازدهم اسفند ۱۳۹۰ ساعت 16:29 توسط صالحی  |

    منبع مطلب : www.moallem3.blogfa.com

    مهارت هاي زباني در دبستان

    مدرسه ی عصمت منطقه ی میمه

    مدرسه ی عصمت منطقه ی میمه

    مدرسه ی عصمت منطقه ی میمه مهارت هاي زباني در دبستان

    مهارت های زبانی و نقش آنها در پیشبرد اهداف آموزشی

    پدیده زبان در جوامع انسانی به دو صورت گفتاری(صحبت کردن و گوش دادن)و نوشتاری(خواندن و نوشتن)در امر ارتباط و ارسال یا دریافت پیام و ایفای دیگر نقش های زبان به کار گرفته می شود.این چهار رکن را مهارت های زبانی گویند.در تقسیم بندی دیگر دو مهارت صحبت کردن و نوشتن"مهارت های تولیدی"و گوش دادن و خواندن"مهارت های ادراکی"یا دریافت زبان خوانده می شوند.

    مهارت های گفتاری یا شفاهی یعنی گوش دادن و صحبت کردن،نخستین مهارت های زبان به شمار می آیند.همه کودکانی که از شرایط زیستی و محیطی عادی برخوردارند این دو مهارت را می آموزند،ولی تفاوت هایی نیز بین آنها مشاهده می شود.برخی از آنها واژگان زیادی دارند و به خوبی از آن استفاده می کنند ،ولی برخی واژگان کمی دارند.از وظایف برنامه آموزشی است که مهارت شفاهی این کودکان را افزایش داده،اعتماد به نفس لازم برای گفتگو را در آنان تقویت کند.

    دارای چهار مرحله متوالی است که آنها را به صورت زیر تلفیق کرده ایم:

    1.شنیدن:احساس آواهای زبانی و تمیز آنها از هم

    2.دقت و تمرکز حواس:تمرکز بر منبع پیام و نیز خود پیام

    3.دریافت:فهم وادراک اولیه پیام شامل درک معنای واژه ها و جمله ها

    4.پروش معنایی پیام:دریافت و جذب نهایی مقصود گوینده

    گوش دادن با درجه بالای کارایی،عوامل زیادی لازم دارد که از جمله آنها می توان به عوامل"برون فردی"مثل صدای رسای گوینده،لهجه گوینده،محتوای مطلب،رسانه،سرعت و سر و صدای محیط اشاره کرد.عوامل" درون فردی" نیز شامل سلامت ذهنی و جسمی شنونده،اطلاعات و تجربیات قبلی وی و بینش شنونده نسبت به گوینده می باشد. دبیران باید زمینهلازم را برای تحقق عوامل ایجاد شده فراهم کنند و این عوامل را رعایت کنند: تدریس با صدای رسا، استفاده از لهجه فارسی معیار، تعادل در سرعت ادای جمله ها، کاهش سر و صدای محیط و توجه به سلامت دستگاه شنوایی دانش اموزان.

    این مهارت زبانی را می توان به چهار نوع تقسیم کرد: حاشیه ای(منفی)، با دقت، فعال و تحلیلی(انتقادی).

    معمولا در کنار یک کار دیگر که اهمیت بیشتری برای شنونده دارد انجام می شود، مانند مواقعی که همزمان با مطالعه روزنامه به رادیو گوش می کنیم.دانش آموز معمولا به علت احترام خاص به معلم یا احساس نیاز به مطالب به دقت به سخنان معلم گوش کرده و واکنش های مناسب با بیانات معلم از خود نشان می دهد. گوش دادن با دقت نقطه مقابل گوش دادن حاشیه ای است.دانش آموز برحسب تجارب ضمنی و نگرش خود نسبت به معلم و موضوع درس در ارتباط شفاهی با معلم، فعالانه شرکت می کند و با این کار گوینده را به ادامه سخن ترغیب می نماید.شنونده با دقت کامل به سخنان گوینده گوش می دهد و محتوی پیام های او را تجزیه و تحلیل می کند، صحت آنها را می سنجد و نقاط ضعف و قوت انها را مورد بررسی انتقادی قرار می دهد.

    گفتار صورت مادی زبان است و می توان آن را غنی ترین و متنوع ترین شکل بیان دانست. صحبت کردن دومین مهارت زبانی است که انسان یاد می گیرد. آموختن این مهارت از خانواده و مهد کودک شروع می شود.بین سنین 4-5 سالگی کودکان می توانند جمله های کامل، پیچیده و بسیار شبیه به بزرگسالان را به کار برند. استنباط آنان از برخی کلمات کلی تر و عمومی تر از بزرگسالان و از برخی کلمات دیگر محدودتر است. آنان حتی می توانند لطیفه ها و گفته های استعاری را درک کنند.

    1.استفاده از کلمات و جملات متناسب با موقعیت

    2.بیان روشن نظرات اصلی با استفاده به جا از کلمات مناسب

    3.صحبت کردن با صدای رسا

    4.صحبت کردن به نحوی که شنونده مقصود گوینده را در یابد

    5.کاربرد واژه ها بطور واضح و مشخص

    6.درخواست و دادن اطلاعات درست.

    الف)باز شناسی دیداری عناصر زبانی

    ب) درک معنای این عناصر و روابط معنایی موجود بین انها

    در سال اول آموزش دبستان بیشتر به آموزش مهارت نخست می پردازند.

    . دوره آن از تولد تا شش سالگی است: در این مرحله شناسایی جهت های بالا و پایین و چپ و راست صفحه، هماهنگی میان چشم و دست و درک توالی عناصر زبانی صورت می گیرد.. با شناسایی دیداری عناصر زبانی همراه است. اعتماد به نفس یا احساس ضعف در خواندن در این مرحله متجلی می شود. پی ریزی کامل عادات و مهارت هی پایه، پیشرفت در شناسایی کلمات، افزایش قدرت درک خواندن، ایجاد علاقه به خواندن و ایجاد انگیزه به آغاز مطالعه مطالب متنوع در این مرحله صورت می گیرد. در سالهای آخر دبستان ظاهر می شود. تاکید اصلی بر خواندن مستقل است که با افزایش زخیره واژگانی، کسب سرعت زیاد در صامت خوانی، کسب مهارت های بیشتر در درک مطلب و تقویت مهارت های تحلیل روابط کلمات تحقق می یابد.در مدارس راهنمایی و دبیرستان دیده می شود که با درک پیشرفته همراه است.این دوره به دو هدف عمده اختصاص دارد:

    -اهداف مربوط به زبان گفتاری

    اهداف مربوط به زبان نوشتاری

    تقویت و اصلاح زبان گفتاری.در دوره آمادگی اهداف زیر مورد نظر قرار می گیرد:

    -آموزش غیر مستقیم این نکته که واحد های زبانی مثل کلمه از اجزای کوچکتری مثل هجا تشکیل شده است.

    -آشنایی معلم با مشکلات برخی دانش آموزان در تلفظ برخی صدا های زبان فارسی.

    -اصلاح تلفظ کلمات با بیان نام تصاویر.

    -آموزش به کار بردن صحیح جمله ها در بیان مطالب و افکار خود با رعایت کوتاهی و بلندی صدا و آهنگ جملات.

    -آموزش صحیح گرفتن مداد و گچ

    -آموزش استفاده صحیح از مداد پاک کن و تخته پاک کن

    -آموزش چگونگی حرکت چشم از راست به چپ.

    ب)آموزش خواندن پایه:هدف اصلی این است که دانش آموزان مهارت های اساسی خواندن به زبان فارسی را بیاموزند،کلیه حروف الفبای فارسی را بشناسند و کلمات ساده،جمله های ساده و متون ساده را براحتی بخوانند.

    1.خواندن با صدا(خواندن خطابی،همخوانی)

    2.صامت خوانی(خواندن اجمالی،تند خوانی،گروه خوانی)

    نوشتن شامل مراحل زیر است:

    1.کشف چیزی که می خواهیم از طریق نوشتار بیان کنیم.

    2.تنظیم و سازماندهی پیام

    3.روی کاغذ آوردن پیام

    4.بازبینی و انجام اصلاحات لازم

    5.ارایه نهایی به خواننده.

    1.حرف نویسی و کلمه نویسی

    2.املا نویسی

    منبع مطلب : www.schoolesmat.blogfa.com

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 7 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید