این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    قرص ب 6

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    قرص ب 6 را از این سایت دریافت کنید.

    فواید قرص B6 چیست و مقدار مصرف آن چقدر است؟

    می دانید یکی از مهم ترین فواید قرص B6 جلوگیری و درمان کم خونی است؟ فواید بی نظیری دیگری نیز وجود دارد که بهتر است در این مقاله بخوانید.

    به عنوان یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های گروه B، از ویتامین B6 می‌توانیم نام ببریم که هم در متابولیسم نقش دارد و هم سیستم عصبی مرکزی. این ویتامین در تبدیل غذا به انرژی نقش داشته و در ایجاد انتقال دهنده های عصبی مثل سروتونین و دوپامین نیز موثر است. ویتامین B6 در مواد غذایی موجود است اما از طریق مصرف مکمل‌هایی مثل قرص ویتامین B6 نیز می‌توان آن را برای بدن تامین کرد. برای آشنایی بیشتر با فواید قرص B6 در ادامه همراه ما باشید.

    آنچه در این مقاله می خوانیم

    ویتامین B6 چیست ؟

    یکی از ۸ ویتامین عضو ویتامین‎های گروه ب، ویتامین B6 نام دارد. به طور کلی ویتامین‌های گروه ب در عملکرد صحیح سلول‌‎ها نقش دارند. همچنین در سوخت و ساز بدن و ساخت سلول‌های خونی نیز تاثیر گذار هستند. نام دیگر ویتامین ب۶ پیریدوکسین است که محلول در آب بوده و از آنجایی که در بدن ذخیره نمی‌شود، همه افراد هر روز به آن نیاز دارند.

    علائم کمبود ویتامین B6

    اگر با کمبود ویتامین ب۶ روبرو باشید، این کمبود را با بهره گیری از فواید قرص B6 می‌توانید برطرف کنید. کمبود ویتامین b6 چندان شایع نیست. این کمبود تنها زمانی دیده می‌شود که فرد تغذیه نامناسبی داشته باشد، با مشکل جذب مواد مغذی از لحاظ گوارشی روبرو باشد یا داروهایی مثل استروژن استفاده نماید.

    دقت داشته باشید که فردی که کمبود ویتامین B6 دارد اغلب کمبود ویتامین B12 و B9 (فولیک اسید) نیز دارد.

    یکی دیگر از دلایل ابتلا به کمبود ویتامین ب۶ مصرف بی رویه مشروبات الکلی نیز می‌تواند باشد. بارزترین علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین B6 عبارتند از:

    بی حسی، درد یا خواب رفتن دست و پا

    کم خونی افسردگی احساس گیجی سیستم ایمنی ضعیف حمله عصبی

    در موارد بسیار نادر کمبود ویتامین B6 ممکن است علائمی شبیه به پلاگرا داشته و با درماتیت پوستی یا التهاب زبان و گلو همراه باشد.

    در بیشتر موارد مکمل ویتامین ب۶ دارای سیستئین نیز هست. این مقاله را حتما بخوانید: با فواید و عوارض مصرف قرص سیستین B6 آشنا شوید

    فواید قرص B6

    مهم‌ترین خواص ویتامین ب۶ در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

    بهبود عملکرد مغز و حافظه

    ویتامین B6 به ساخت انتقال دهنده‌های عصبی که پیام‌رسان های شیمیایی در مغز هستند، کمک می کند. این ویتامین همچنین در تنظیم انرژی در مغز نیز موثر است. بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که کمبود ویتامین ب۶ با کاهش عملکرد شناختی و حتی زوال عقل در ارتباط است. در برخی از تحقیقات دیگر نیز آمده است که هرچه سطح ویتامین B6 در بدن افراد مسن مناسب‌تر باشد، حافظه قوی‌تر است. البته در این زمینه هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است و نمی‌توانیم مکمل ویتامین ب۶ را به منظور بهبود حافظه پیشنهاد دهیم.

    تاثیر ویتامین B6 در درمان کم خونی

    یکی از مهم‌ترین فواید قرص B6 تاثیر قابل توجه آن در بهبود کم خونی است. علاوه بر آهن بعضی از ویتامین‌های گروه ب از جمله B6 نیز در پیشگیری و درمان کم خونی نقش دارند. ویتامین B6 به تولید هموگلوبین کمک می‌کند. هموگلوبین نوعی پروتئین است که اکسیژن را به سلول‌ها می‌رساند. کمبود هموگبوبین باعث می‌شود که اکسیژن کافی به بافت‌ها و ارگان‌های بدن نرسد و علائمی همچون ضعف و خستگی بروز یابد. تحقیقات بسیاری رابطه میان کم خونی و کمبود ویتامین ب ۶ را تایید می‌کنند. به کمک قرص ویتامین B6 می توان تولید هموگلوبین را بهبود بخشیده و در پیشگیری و درمان کم خونی گامی موثر برداشت.

    بهبود حالت تهوع در دوران بارداری

    یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مصرف قرص ویتامین ب۶ در دوران بارداری ممکن است بتواند در بهبود حالت تهوع و استفراغ اثرگذار باشد. اگر در کنار این ویتامین دیگر ویتامین‌‎های گروه B  نیز مصرف شوند، در کنترل حالت تهوع حاملگی تاثیرگذاری بهتری مشاهده خواهد شد.

    رابطه مصرف ویتامین B6 و آلودگی هوا

    نوشته های مرتبط مکمل غذایی

    خطرات تداخل دارویی ویتامین سی

    مشکلات تنفسی

    آیا ویتامین سی به پیشگیری و درمان کرونا کمک می کند ؟

    تغذیه سالم

    مکمل های مورد نیاز گیاهخواران کدامند ؟

    مکمل های بدنسازی

    رژیم غذایی بهتر است یا مصرف مکمل ؟

    محافظت از بدن در برابر آلودگی هوا نیز از فواید قرص ویتامین B6 می‌تواند باشد. ویتامین ب۶ با کاهش اثر آلودگی روی اپی ژنوم این عملکرد مهم را انجام می‌دهد. به این ترتیب به کنترل بیماری‌هایی که بر اثر آلودگی هوا ایجاد می‌شوند، کمک خواهد شد. در واقع این ویتامین از تغییرات اپی ژنیک که بر اثر قرارگیری در معرض آلودگی هوا رخ می دهد، جلوگیری می‌کند.

    ویتامین ب۶ برای درمان علائم سندرم پیش از قاعدگی

    سندرم پیش از قاعدگی مشکلی است که در بسیاری از خانم‌ها دیده می‌شود و اغلب با بی‌قراری، افسردگی و نگرانی همراه است. در بعضی از مطالعات مشخص شده که مصرف قرص ویتامین ب۶ ممکن است در تسکین این علائم نقش داشته باشد. احتمالا اگر قرص ویتامین B6 در کنار قرص منیزیم خورده شود، نتایج بهتری نیز در بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی دیده خواهد شد.

    جلوگیری از ابتلا به سرطان از فواید قرص B6

    سطوح‌ کافی از ویتامین B6 در بدن ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد.‌ ارتباط میان سرطان و ویتامین ب۶ برای محققان ناشناخته است اما احتمالا به نقش ویتامین ب۶ در جلوگیری از بروز التهاب و بیماری‌های مزمن ربط دارد. در این زمینه همچنان باید تحقیقات بیشتری صورت پذیرد.

    ویتامین ب۶ ممکن است در بهبود آرتریت هماروئید، جلوگیری از بروز بیماری‌های مرتبط با بینایی و پیشگیری از بروز حملات قلبی نیز نقش داشته باشد.

    قرص ویتامین ب۶ برای رشد موها

    ویتامین ب۶ به دلیل نقشی که در متابولیسم پروتئین دارد، از رشد موهای سالم پشتیبانی می‌کند. به کمک این ویتامین می‌توان تضمین کرد که آمینو اسیدهای ضروری برای ساخت پروتئین مو به خوبی تامین می‌شوند. به همین دلیل است که در مکمل‌های تقویت کننده مو و ضد ریزش از ویتامین ب۶ اغلب در کنار سیستئین و دیگر ویتامین‌ها استفاده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: قرص سیستین B6 ایرانی بهتر است یا خارجی ؟

    عوارض مصرف بیش از حد ویتامین B6

    ویتامین B6 موجود در مواد غذایی هرچقدر هم که مصرف شود، اغلب بدون عارضه است. عوارض ویتامین B6 اغلب تنها زمانی دیده می‌‎شود که در قالب مکمل و در مقادیر بالا مورد استفاده قرار گیرد. مصرف بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین B6 در روز ممکن است به اعصاب آسیب رسانده و موجب بی‌حسی در دست و پا شود. حداکثر مقدار مجاز برای مصرف ویتامین ب۶ در هر روز ۱۰۰ میلی گرم عنوان شده است. این ویتامین اگر عارضه‌ای داشته باشد معمولا در مقادیری بیش از مقدار ذکر شده خود را نشان می‌دهد. برای اینکه دچار مسمومیت نشوید حتما در مورد مصرف ویتامین ب۶ در مقادیر بالا با پزشک مشورت کنید.

    منبع مطلب : mosbatesabz.com

    ویتامین B6 و نحوه مصرف آن!

    ویتامین B6 در چه میوه‌ هایی وجود دارد ؟! قرص ویتامین B6 را چند روز یکبار بخوریم ؟! در غفاری دایت راجع به عوارض ویتامین B6 و نحوه مصرف ویتامین B6 بخوانید.

    ویتامین B6 و نحوه مصرف آن!

    مقالات پزشکی 1401/05/22 اشتراک گذاری چاپ صفحه 5 از 5

    ویتامین B6 یکی از ویتامین‌های محلول در آب است که می‌توانید مکمل آن را اغلب در ویتامین‌ B کمپلکس مصرف کنید. با این وجود می‌توان از مکمل‌های تکی ویا آمپول ویتامین ب 6 نیز استفاده کرد. پیش از اقدام به مصرف هر مکمل دارویی ویا به‌طور کلی برای آشنایی بیشتر با ویتامین‌های مهم که باید در رژیم غذایی خود داشته باشید؛ این مطلب از غفاری دایت را آماده کرده‌ایم تا علاوه بر آشنایی با خواص و عوارض ویتامین B6، بگوییم ویتامین B6 در چه میوه‌ هایی وجود دارد و همچنین قرص ویتامین B6 را چند روز یکبار بخورید؟! پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

      خواص ویتامین B6 برای بدن

    ویتامین B6 خواص بسیاری برای بدن دارد که از آن جمله می‌توان به تاثیر آن در بهبود حال روحی، عملکرد مغزی، کمک به درمان آنمی، سلامت چشم، بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی و... اشاره کرد که در ادامه به توضیح این موارد می‌پردازیم.

    درمان آنمی و سلامت رگ‌های خونی

    از فواید ویتامین B6 می‌توان به کاهش سطح هموسیستئین در خون اشاره کرد که نوعی آمینواسید است. این آمینواسید، چنانچه سطح سرمی بالایی داشته باشد، به دیواره عروق آسیب می‌زند و سبب ایجاد پلاک‌هایی در دیواره عروق و رگ‌ها می‌شود که خطر ترومبوز و سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. همچنین یکی از ویتامین‌های ضروری برای تولید گلبول‌های قرمز که همراه با ویتامین B12 و آهن مصرف می‌شود، ویتامین B6 است و افرادی که کمبود این ویتامین‌ها را دارند، دچار آنمی یا کم‌خونی می‌شوند و به همین دلیل برای پیشگیری ویا درمان آن نیازمند دریافت ویتامین‌های B کمپلکس هستند.

    عملکرد حافظه و اعصاب

    یکی از خواص ویتامین B6‌، تاثیر آن در بهبود عملکردهای مغزی و به‌خصوص حافظه است. همچنین همانطور که گفته شد، ویتامین B6 سبب کاهش میزان هموسیستئین در خون می‌شود که درنتیجه مانع از تاثیر منفی آن بر سلول‌های عصبی و نورون‌ها می‌گردد. علاوه‌بر تاثیر ویتامین B6 در پیشگیری از آلزایمر و افزایش عملکرد حافظه، می‌تواند در سبب تولید هورمون‌های همچون سورتونین و نوراپی‌نفرین شود که در نتیجه نه‌تنها به عملکرد مغز در افزایش تمرکز و دقت کمک می‌کند؛ بلکه سبب بهبود حال روحی می‌شود. تاثیر هورمون سروتونین در پیشگیری و بهبود علائم افسردگی، اضطراب و درد بر دانشمندان روشن است و افرادی که از کمبود ویتامین B6 رنج می‌برند، اغلب در بیماری‌های عصبی آسیب‌پذیرتر هستند.

    فواید ویتامین B6 در سلامت چشم

    اغلب افراد تنها ویتامین A را عامل سلامت چشم و پیشگیری از بیماری‌های مربوط به چشم می‌دانند؛ با این‌ وجود، ویتامین B6 نیز در پیشگیری از بیماری‌های چشم همچون دژنراسیون ماکولا که در اثر افزایش سن ایجاد می‌شود؛ موثر است. ویتامین B6 به پیشگیری از زوال بینایی کمک می‌کند.

    کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی

    برای بسیاری از افراد، سندروم پیش از قاعدگی دوران سختی شامل درد‌ها و حالات عصبی است که از آن جمله می‌توان به سردرد و دل‌درد شدید اشاره کرد. این افراد می‌توانند از ۱۰ روز پیش از قاعدگی مکمل B کمپلکس مصرف کنند که سبب کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی می‌شود؛ زیرا یکی از ویتامین‌های این ترکیب ویتامین B6 است که کمک می‌نماید دردها و علائم عصبی، ناراحتی و فشارهای این دوران کاهش پیدا کند. همچنین در دوران بارداری و پیش از پریود از ایجاد دردهای شکمی و احساس تهوع پیشگیری می‌کند.

    علائم افسردگی را کاهش می‌دهد

    ویتامین B6 نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارد.این تا حدی به این دلیل است که این ویتامین برای ایجاد انتقال‌دهنده‌های عصبی که احساسات را تنظیم می‌کنند، از جمله سروتونین، دوپامین و گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) ضروری است. ویتامین B6 همچنین ممکن است در کاهش سطوح بالای آمینو اسید هموسیستئین در خون، که با افسردگی و سایر مشکلات روانپزشکی مرتبط است، نقش داشته باشد.چندین مطالعه نشان داده اند که علائم افسردگی با سطوح پایین خون و مصرف ویتامین B6، به ویژه در افراد مسن که در معرض خطر بالای کمبود ویتامین B هستند، مرتبط است.

    یک مطالعه روی 250 فرد مسن نشان داد که کمبود ویتامین B6 در خون، احتمال افسردگی را دو برابر می‌کند.با این حال، استفاده از ویتامین B6 برای پیشگیری یا درمان افسردگی موثر نشان داده نشده است.یک مطالعه کنترل‌شده دو ساله روی تقریباً 300 مرد مسن‌تر که در ابتدا افسردگی نداشتند، نشان داد کسانی که مکمل‌های حاوی B6، فولات (B9) و B12 مصرف می‌کنند، در مقایسه با گروه دارونما، کمتر احتمال دارد علائم افسردگی داشته باشند.

     با کمک به تولید هموگلوبین از کم خونی پیشگیری و درمان کند

    به دلیل نقشی که در تولید هموگلوبین دارد، ویتامین B6 ممکن است در پیشگیری و درمان کم خونی ناشی از کمبود مفید باشد.هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را به سلول های شما می رساند. وقتی هموگلوبین پایینی دارید، سلول‌های شما اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. در نتیجه ممکن است دچار کم خونی شده و احساس ضعف یا خستگی کنید.مطالعات سطوح پایین ویتامین B6 را با کم خونی به خصوص در زنان باردار و زنان در سنین باروری مرتبط دانسته اند.با این حال، تصور می شود که کمبود ویتامین B6 در اکثر بزرگسالان سالم نادر است، بنابراین تحقیقات محدودی در مورد استفاده از B6 برای درمان کم خونی وجود دارد.یک مطالعه موردی در یک زن 72 ساله مبتلا به کم خونی به دلیل B6 کم نشان داد که درمان با فعال ترین شکل ویتامین B6 باعث بهبود علائم می شود.مطالعه دیگری نشان داد که مصرف روزانه 75 میلی‌گرم ویتامین B6 در دوران بارداری علائم کم‌خونی را در 56 زن باردار که به درمان با آهن پاسخ نمی‌دادند کاهش داد.تحقیقات بیشتری برای درک اثربخشی ویتامین B6 در درمان کم خونی در جمعیت هایی غیر از افرادی که در معرض خطر کمبود ویتامین B هستند، مانند زنان باردار و افراد مسن، مورد نیاز است.

     به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

    دریافت کافی ویتامین B6 ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.دلیل اینکه چرا B6 ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند نامشخص است، اما محققان گمان می‌کنند که به توانایی آن در مبارزه با التهابی که ممکن است به سرطان و سایر بیماری‌های مزمن کمک کند مربوط باشد.بررسی 12 مطالعه نشان داد که مصرف رژیم غذایی کافی و سطح خونی B6 با خطر کمتر سرطان روده بزرگ مرتبط است. خطر ابتلا به این نوع سرطان در افرادی که دارای بالاترین سطح B6 در خون بودند تقریباً 50 درصد کمتر بود.تحقیقات در مورد ویتامین B6 و سرطان سینه همچنین ارتباط بین سطح کافی B6 خون و کاهش خطر ابتلا به این بیماری را به خصوص در زنان یائسه نشان می دهد.با این حال، سایر مطالعات در مورد سطح ویتامین B6 و خطر ابتلا به سرطان هیچ ارتباطی پیدا نکردند.برای ارزیابی نقش دقیق ویتامین B6 در پیشگیری از سرطان، به تحقیقات بیشتری که شامل کارآزمایی‌های تصادفی‌شده و نه صرفاً مطالعات مشاهده‌ای است، نیاز است.

    منبع مطلب : www.ghafaridiet.com

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 10 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید