این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    دیدن ماه برای عید فطر

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    دیدن ماه برای عید فطر را از این سایت دریافت کنید.

    وضعیت رویت‌پذیری هلال ماه شوال و زمان عید فطر۱۴۰۱

    گاهی اوقات شرایط برای رصدکردنِ ماه، کاملاً مطلوب است و امکان مشاهده آن با چشم غیرمسلح وجود دارد، اما گاهی ماه طوری نسبت‌به خورشید قرار می‌گیرد که با چشم غیرمسلح مشاهده نمی‌شود؛ ولی ممکن است با دوربین و تلسکوپ مشاهده شود که به این شرایط «ماه بحرانی» گفته می‌شود.

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰

    ایمنا بررسی می‌کند؛

    وضعیت رویت‌پذیری هلال ماه شوال و زمان عید فطر۱۴۰۱

    گاهی اوقات شرایط برای رصدکردنِ ماه، کاملاً مطلوب است و امکان مشاهده آن با چشم غیرمسلح وجود دارد، اما گاهی ماه طوری نسبت‌به خورشید قرار می‌گیرد که با چشم غیرمسلح مشاهده نمی‌شود؛ ولی ممکن است با دوربین و تلسکوپ مشاهده شود که به این شرایط «ماه بحرانی» گفته می‌شود.

    به گزارش خبرنگار ایمنا، علم نجوم و ستاره‌شناسی فعالیت‌های بسیاری را شامل می‌شود و در علوم مختلف کاربردهای بسیاری دارد. یکی از کاربردهای مهم ستاره‌شناسی مشخص کردن اوقات شرعی با رؤیت هلال ماه است که برای کشورهای مسلمان از جمله ایران و عربستان بسیار اهمیت دارد. هلال ماه شرایط خاصی دارد و در طول روزهای قمری اشکال مختلفی به خود می‌گیرد؛ به طور مثال نخستین روز ماه قمری در سمت غرب آسمان ماه به صورت هلالی بسیار باریک مشاهده می‌شود، اما این هلال با گذشت روزهای ماه رشد می‌کند و در شب چهاردهم به صورت قرصی کامل از سمت شرق طلوع می‌کند.

    برای رؤیت هلال ماه نیاز است که این جرم با خورشید در فاصله‌ای مناسب از یکدیگر قرار بگیرند؛ البته ماه و خورشید از نظر فیزیک هیچ‌گاه به یکدیگر نزدیک نمی‌شود، بلکه تنها از دید ناظر زمینی فاصله بین خورشید و ماه افزایش یا کاهش می‌یابد. ماه در هنگام مقارنه با خورشید اصلاً قابل رؤیت نیست زیرا نور خورشید مانع پدیدار شدن آن می‌شود و در این زمان به اصطلاح ماه نو متولد می‌شود؛ به مرور زمان و هنگامی که ماه در فاصله مناسبی نسبت به خورشید قرار می‌گیرد رصد هلال آن بسیار ساده بوده و با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است، اما گاهی اوقات ماه در موقعیتی نسبت به خورشید قرار می‌گیرد که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما با ابزارهای تخصصی می‌توان آن را رصد کرد. در این حالت به اصطلاح «ماه بحرانی» رخ‌داده است و به دلیل اینکه رؤیت هلال ماه پارامتری برای تشخیص ماه‌های قمری و اوقات شرعی محسوب می‌شود، در شرایط ماه بحرانی پیچیدگی مشخص کردن اوقات شرعی بیشتر خواهد شد.

    حرکت و تغییر هلال ماه

    عمران مرادی با بیان اینکه در رؤیت هلال ماه پارامترهایی وجود دارد، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هلال ماه در اولین روز نخستین ماه قمری در سمت غرب آسمان به صورت هلالی بسیار باریک قابل مشاهده است و در طول زمان رشد می‌کند.

    وی می‌افزاید: هرچقدر که روزهای یک ماه قمری بگذرد، هلال ماه دیرتر غروب می‌کند و ارتفاع آن افزایش می‌یابد تا زمانی که به شب هفتم ماه قمری می‌رسیم؛ در این شب هنگامی که خورشید غروب می‌کند ماه وسط آسمان قرار می‌گیرد و حرکت و رشد ماه تا شب چهاردهم ادامه خواهد داشت.

    این پژوهشگر نجوم ادامه می‌دهد: در شب چهاردهم هنگامی که خورشید از سمت غرب غروب می‌کند ماه کاملاً مخالف آن و از سمت شرق به صورت قرصی کامل طلوع می‌کند؛ درواقع خورشید و ماه در ابتدا به یکدیگر نزدیک است، اما در طول ماه فاصله بین آن‌ها افزایش می‌یابد تا شب چهاردهم که در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرد.

    وی اشاره می‌کند: از شب چهاردهم به بعد قرص کامل ماه شروع به کوچک شدن کرده و به مرور تبدیل به هلال می‌شود به طوری که در آخرین روز ماه قمری، هلالی باریک در شرق آسمان و پیش از طلوع خورشید دیده می‌شود.

    مرادی در همین رابطه می‌افزاید: هنگامی که آخرین هلال ماه دیده شد، جریان برعکس شده و ماه به مرور زمان در راستای خورشید قرار می‌گیرد. ماه گاهی از خورشید دور شده و زمانی دوباره به آن نزدیک می‌شود؛ بنابراین هنگامی که فاصله ماه از خورشید زیاد می‌شود، رصد آن بسیار ساده است، اما در هنگامی که ماه در راستای خورشید قرار می‌گیرد، رصد آن ممکن نیست.

    مقارنه ماه و خورشید

    وی در رابطه با مقارنه ماه و خورشید می‌گوید: در نجوم هنگامی که از نظر ناظر زمینی دو جرم در راستای یکدیگر و با فاصله‌ای بسیار نزدیک مشاهده می‌شود، مقارنه رخ‌داده است؛ بنابراین هنگامی که ماه و خورشید در راستای یکدیگر قرار می‌گیرد، مقارنه ماه و خورشید رخ می‌دهد که در این حالت ماه قابل مشاهده نیست زیرا نور خورشید مانع از پدید شدن ماه می‌شود.

    این پژوهشگر نجوم ادامه می‌دهد: هنگامی که مقارنه ماه و خورشید رخ می‌دهد در اصطلاح ماه نو متولد می‌شود و هر چقدر که از زمان مقارنه بگذرد، سن ماه افزایش می‌یابد؛ بنابراین یکی از پارامترهای مهم در رؤیت هلال ماه، سن آن است زیرا هر چه سن ماه بیشتر شود، رویت‌پذیری آن نیز افزایش می‌یابد.

    وی افزاید: پس از مقارنه ماه و خورشید باید صبر کنیم تا این دو جرم از یکدیگر فاصله گرفته و در به لحاظ ظاهری نسبت فاصله بین آن‌ها به هفت درجه برسد. در این فاصله به دلیل اینکه ماه از خورشید به قدر کافی دور شده و دیرتر از خورشید غروب می‌کند می‌توان آن را رصد کرد.

    آیا هلال ماه شوال امشب دیده می‌شود؟

    مرادی در رابطه با ماه بحرانی می‌گوید: گاهی اوقات شرایط برای رصد ماه کاملاً مطلوب است مانند ماه شوال پیش‌رو که با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است، اما گاهی ماه به طوری نسبت به خورشید قرار می‌گیرد که با چشم غیر مسلح مشاهده نمی‌شود، اما ممکن است با دوربین و تلسکوپ مشاهده شود که به این شرایط ماه بحرانی گفته می‌شود.

    وی می‌افزاید: امسال مقارنه ماه و خورشید ساعت ۵۸ دقیقه بامداد روز یکشنبه _۱۱ اردیبهشت‌ماه_ رخ می‌دهد و ماه نو در این زمان متولد می‌شود؛ بنابراین در شامگاه دوشنبه _۱۲ اردیبهشت‌ماه_ که حدود ۴۲ ساعت از عمر ماه می‌گذرد شرایط برای رصد ماه کاملاً مناسب است.

    این پژوهشگر نجوم تاکید می‌کند: یک‌شنبه _۱۱ اردیبهشت‌ماه_ با ماه بحرانی روبه‌رو هستیم که در این شرایط به ابزار تخصصی برای رصد هلال ماه نیازمندیم.

    وی خاطرنشان می‌کند: در روز دوشنبه _۱۲ اردیبهشت‌ماه_ مدت مکث ماه (مدت زمانی که پس از غروب خورشید ماه در آسمان است) حدود ۹۸ دقیقه است؛ بنابراین برای رصد ماه شوال هیچ مشکلی وجود ندارد و با چشم غیر مصلح نیز قابل مشاهده است.

    کد خبر 571773

    برچسب‌ها

    حلول ماه شوال ماه شوال 1400 شوال 1400 عید سعید فطر عید فطر عید فطر کی است نجوم

    اصفهان رصد هلال ماه رمضان

    عید فطر چه روزی است تاریخ عید فطر 1401 عید فطر 1401

    عید فطر ۱۴۰۱ چند شنبه است

    تاریخ دقیق روز عید سعید فطر 1401

    عید فطر ۱۴۰۱ چه تاریخی است

    منبع : www.imna.ir

    ۴ روش برای وحدت نظر در دیدن ماه عید فطر/ حکومتی بودن رؤیت هلال حقیقت دارد؟

    مبلغ نوشت: همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، این بحث مطرح می‌شود که وضعیت رؤیت هلال به چه شکل خواهد بود؟ طبق نظر فلان مرجع چه روزی آغاز ماه مبارک رمضان خواهد بود و طبق نظر مرجع دیگر چه طور؟ البته این مسأله در پایان ماه مبارک رمضان شکل جدی تری به خود می‌گیرد؛ زیرا در آغاز ماه، نهایت این است که روز آخر شعبان را افراد روزه می‌گیرند حال یا جزء ماه رمضان خواهد بود یا این که روزه مستحب محسوب خواهد شد، اما در آخر ماه مبارک به دلیل این که روزه گرفتن در عید فطر حرام است، دوران بین وجوب و حرمت خواهد بود و اگر عید باشد روزه حرام است و اگر آخر ماه مبارک رمضان باشد، روزه واجب خواهد بود.

    ۰ نفر

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴

    ۴ روش برای وحدت نظر در دیدن ماه عید فطر/ حکومتی بودن رؤیت هلال حقیقت دارد؟

    مبلغ نوشت: همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، این بحث مطرح می‌شود که وضعیت رؤیت هلال به چه شکل خواهد بود؟ طبق نظر فلان مرجع چه روزی آغاز ماه مبارک رمضان خواهد بود و طبق نظر مرجع دیگر چه طور؟ البته این مسأله در پایان ماه مبارک رمضان شکل جدی تری به خود می‌گیرد؛ زیرا در آغاز ماه، نهایت این است که روز آخر شعبان را افراد روزه می‌گیرند حال یا جزء ماه رمضان خواهد بود یا این که روزه مستحب محسوب خواهد شد، اما در آخر ماه مبارک به دلیل این که روزه گرفتن در عید فطر حرام است، دوران بین وجوب و حرمت خواهد بود و اگر عید باشد روزه حرام است و اگر آخر ماه مبارک رمضان باشد، روزه واجب خواهد بود.

    در گذشته با توجه به این که ارتباط مناطق مختلف با یکدیگر مشکل بوده، بر فرض که در منطقه‌ای روز عید با منطقه دیگر فرق داشته باشد، ولی این مسأله به چشم نمی‌آمده و مشکلی ایجاد نمی‌کرده است اما با توجه به گسترش ارتباطات بین مناطق مختلف و افراد مختلف، اختلاف در تعیین روز عید مشکل ساز شده است. مثلا اختلاف در تعیین اول و آخر ماه می‌تواند منجر به اختلاف در سایر مناسبت‌ها نیز بشود مانند شب قدر، ایام حج، اربعین و… که زمینه اختلاف در بین مسلمانان نیز می‌شود. این اختلاف حتی اگر بین کشورهای مختلف باشد، جلوه خوبی ندارد چه برسد به اینکه در خود یک کشور و حتی گاهی درون یک خانواده شاهد چنین اختلافی باشیم. این که در یک خانه شخصی بر سر سفره غذا بنشیند و عید را تبریک بگوید و دیگری در حال روزه، مشغول اعمال آخر ماه مبارک رمضان باشد، قطعاً پسندیده نیست و موجب وهن مذهب خواهد بود و شبهات زیادی را در ذهن مردم نسبت به حقانیت دین ایجاد می‌کند.

    وحدت، اصل اساسی دین اسلام

    از طرفی می‌دانیم که دین اسلام به وحدت خیلی اهمیت داده و قطعاً این اختلافات مطلوب شارع نیست.

    آیت‌الله مکارم شیرازی در این باره می‌فرمایند:

    «آن اختلاف اسفناکی است که بارها در طیّ سال‌های اخیر، در امر «رؤیت هلال شوال» رخ داده و شَهد شیرین عید را در کام همه تلخ کرده است؛ گروهی امروز نماز عید می‌خواندند و می‌گفتند «اسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیداً» و فردا گروه دیگری در همان شهر و گاه در همان مسجد، عین همین عبارت را می‌گفتند و معلوم نبود منظور از «المسلمین» در این عبارات کیست؟! عدّه‌ای به هم تبریک عید می‌گفتند و جماعتی در حال روزه بودند و دعای «یا علیّ یا عظیم… و هذا شهر عظّمته و کرّمته… و هو شهر رمضان» می‌خواندند و گاه در یک لحظه و حتّی یک خانه این اختلاف جانکاه دیده می‌شد، در حالی که اسلام دین «توحید» در تمام زمینه‌هاست … مردم از این بیم دارند که در سال‌های بعد نیز این امر تکرار شود، و در نتیجه بعضی از ناآگاهان تعلیمات اسلام را زیر سؤال ببرند. این امر هنگامی نگران کننده‌تر می‌شود که می‌بینیم در اغلب کشورهای اسلامی مسأله «رؤیت هلال» حل شده و لااقل اهل یک کشور با یکدیگر هماهنگ هستند، ولی در کشور ما چگونه است؟ شاید تنها ما هستیم که این مسأله را حل نکرده‌ایم، با این که فقهای قوی و آگاهی داریم».

    در این نوشتار قصد داریم راه‌هایی را که می‌تواند در این زمینه موجب وحدت شود را بررسی کنیم.

    راه اول: حکومتی بودن مسأله اعلام عید

    اگر نظر ما این باشد که بحث اعلام عید و اول ماه، مسأله فقهی نیست بلکه مسأله حکومتی است و در اختیار حاکم قرار دارد، دیگر اختلاف معنا نخواهد داشت؛ زیرا هرگاه حاکم اعلام کند، همان روز اول ماه خواهد بود و تا وقتی که یقین به خلاف واقع بودن آن نداشته باشیم، ملاک عمل، همان حکم حاکم خواهد بود. البته واضح است که در این‌گونه موارد، یقین به خلاف معمولاً اتفاق نمی‌افتد. و صِرف اختلاف مبنای ما با حاکم نمی‌تواند دلیلی بر مخالفت با او باشد؛ چرا که اساساً حجیت حکم حاکم در جایی معنا پیدا می‌کند که آراء، مختلف باشد و گرنه در صورت وحدت در نظر، اختلافی نیست تا حکم حاکم بخواهد فصل الخطاب باشد. به نظر می‌رسد اثبات حکومتی بودن مسأله رؤیت هلال، کار دشواری نیست و می‌توان بر آن مؤیداتی ذکر کرد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

    مؤیدات حکومتی بودن مسأله رؤیت هلال:

    ۱- مؤید عقلایی

    اگر به لوازم مسأله رؤیت هلال و اعلام اول ماه دقت کنیم، لزوم حکومتی بودن آن روشن می‌شود. وقتی در جامعه‌ای قرار است تعطیلات رسمی یک سال کشور بر اساس رؤیت هلال تعیین شود و مراسم‌های مختلف که در سطح عمومی برگزار می‌شود، همه تحت تأثیر رؤیت هلال هستند، مگر می‌توان این امر را یک امر فقهی دانست که هر کس به نظر مرجع خود عمل کند؟! حکومتی که برای تنظیم برنامه‌هایی مثل: نماز عید فطر، نماز عید قربان، دعای عرفه، عزاداری تاسوعا و عاشورا و اربعین و… قطعاً نیاز به ثابت بودن بحث رؤیت هلال دارد، چگونه می‌توان انتظار داشت برنامه‌های فوق را در فرض تفرقه و اختلاف در موارد فوق، برگزار کند؟!

    توجه به زوایای مختلف این مسأله برای تأیید حکومتی بودن آن کافی است. البته در ادامه شواهد دیگری نیز بر این مطلب اقامه خواهیم کرد.

    ۲- مؤیدات روایی

    روایت اول: مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنْ یُوسُفَ بْنِ عَقِیلٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَیْسٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِذَا شَهِدَ عِنْدَ الْإِمَامِ شَاهِدَانِ أَنَّهُمَا رَأَیَا الْهِلَالَ مُنْذُ ثَلَاثِینَ یَوْماً أَمَرَ الْإِمَامُ بِالْإِفْطَارِ وَ صَلَّی فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ إِذَا کَانَا شَهِدَا قَبْلَ زَوَالِ الشَّمْسِ فَإِنْ شَهِدَا بَعْدَ زَوَالِ الشَّمْسِ أَمَرَ الْإِمَامُ بِإِفْطَارِ ذَلِکَ الْیَوْمِ وَ أَخَّرَ الصَّلَاهَ إِلَی الْغَدِ فَصَلَّی بِهِمْ. (الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‌۴، ص: ۱۶۹)

    همان‌گونه که از این روایت مشخص است، هنگام شهادت شهود، امام امر به افطار می‌کنند و دستور به اقامه نماز عید می‌دهند. و مردم هم موظفند طبق دستور امام عمل کنند. از طرفی همان طور که بعضی از فقها نیز تصریح کرده‌اند، کلمه «امام» در این روایت اختصاصی به امام معصوم ندارد که تبعیت را از آن باب واجب بدانیم، بلکه شامل هر حاکمی می‌شود. (مهذب الأحکام (للسبزواری)، ج‌۱۰، ص: ۲۶۱)

    نکته دیگری که در این روایت وجود دارد این است که در فرضی که شهود، بعدازظهر شهادت به رؤیت هلال بدهند، امام حکم به افطار آن روز می‌کنند ولی نماز را به فردای آن روز موکول می‌کنند. از اینجا مشخص می‌شود بحث برگزاری نماز عید فطر و تشکیل این اجتماع عظیم وحدت‌آور بسیار مهم بوده است که حتی گاهی یک روز دیرتر این کار می‌تواند انجام شود. و این خود شاهدی است بر اینکه تفرقه در اعلام عید و برگزاری نماز در دو روز، درست نیست.

    منبع : www.khabaronline.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 11 ماه قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید