داستان علفزار
مهدی
بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟
داستان علفزار را از این سایت دریافت کنید.
داستان «علفزار» برگرفته از چند پرونده واقعی است/ بازیگری که ۲۵ کیلو وزن کم کرد!
کارگردان فیلم سینمایی «علفزار» گفت که این فیلم بر اساس چند پرونده واقعی ساخته شده و برای نزدیک شدن به واقعیت، چند جلسه با پژمان جمشیدی و سارا بهرامی در دادگاه حضور یافته است.
هنر و رسانه / سینما و تئاتر ۱۵:۵۰ ۱۴۰۰-۱۱-۱۲ ۰ ۰
داستان «علفزار» برگرفته از چند پرونده واقعی است/ بازیگری که ۲۵ کیلو وزن کم کرد!
کارگردان فیلم سینمایی «علفزار» گفت که این فیلم بر اساس چند پرونده واقعی ساخته شده و برای نزدیک شدن به واقعیت، چند جلسه با پژمان جمشیدی و سارا بهرامی در دادگاه حضور یافته است.
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نشست رسانهای فیلم سینمایی «علفزار» با حضور عوامل فیلم، عصر امروز (سهشنبه ۱۲ بهمن) در سالن اصلی مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد.
بهرام رادان تهیهکننده فیلم در ابتدای این نشست گفت: از عوامل فنی فیلم. نظیر فیلمبردار و طراح صحنه خواهش کردیم که به دلیل محدودیت فقط بازیگران در نشست حضور یابند.
وی درباره برنامههایش برای تهیهکنندگی در سینما گفت: در رشته مدیریت تحصیل کردهام و به کار تهیهکنندگی علاقهمند هستم و از سال ۹۱ کارت تهیهکنندگی گرفتهام. بازگشت سرمایه برای من که بخش خصوصی هستم در سینمای ایران چندان مطمئن نیست و باید دید در ادامه چه میشود.
رادان درباره حاشیههای حقوقی فیلم و احتمال توقیف آن گفت: تعامل خوبی با قوه قضائیه داشتیم و دوستان در سازمان سینمایی همراهی خوبی داشتند. این سعه صدر و شجاعت همه دوستان که باعث شدند فیلم را روی پرده ببینید، ستودنی است و امیدوارم فیلمهای اینچنین که در پیشگیری جرم مهم است، در اکران با مشکل مواجه نشوند. فیلم میگوید حقیقت بر مصلحت ارجح است.
تهیهکننده «علفزار» درباره نامگذاری آن گفت: ترجیح میدهم خود مخاطب پیرامون آن فکر کند.
* داستان «علفزار» برگرفته از چند پرونده واقعی است
کاظم دانشی کارگردان «علفزار» هم در ابتدای سخنان خود یادی از علی انصاریان و مهرداد میناوند کرد و گفت اگر بودند، امروز شاهد درخشش رفیقشان پژمان جمشیدی بودند. وی سپس درباره اکران فیلم گفت: حضور علفزار در جشنواره شهامت میطلبید و خداراشکر به تعامل با دوستان سازمان سینمایی رسیدیم که فیلم را امروز روی پرده ببینیم.
دانشی پیرامون اقتباس فیلم از یک پرونده حقیقی گفت: تحقیقات مشابهی داشتم و فیلم ترکیبی از چند پرونده است و سعی کردم اشتراکات آنها را پیدا کنم. آقای زرنگار مشاور فیلمنامه بودند و در بازنویسی کمک کردند.
کارگردان «علفزار» پیرامون فیلمنامه خود گفت: لحظاتی نیاز بود که مخاطب کمی فکر کند و نفس بکشد تا به جریان بعدی ورود کنیم.
دانشی تاکید کرد که خانوادهاش چادری هستند و اگر مادر متجاوزان چادر به سر دارد، خدای ناکرده توهین به ساحت چادر نیست.
* بازیگری که ۲۵ کیلو وزن کم کرد!
سارا بهرامی پیرامون ایفای نقش یک زن قربانی تجاوز گفت: این شانس را داشتیم که در جلسات بازپرسی شرکت کنیم و با جریانی که رخ میدهد از نزدیک آشنا شویم اما با خانمهایی که با چنین مشکلی مواجه شدند، صحبتی نداشتم.
وی افزود: برای بازی کردن در نقش «سارا» دلایل شخصی دارم، البته ربطی به تجاوز ندارد، لطفا قصه نسازید!
بهرامی گفت: نقش معتاد، خلافکار و قاتل و کمدی بازی کردهام و اگر نگاهی تکراری با نقشهای من دارید، خیلی متأسفم.
مائده طهماسبی از بازیگران فیلم ضمن ابراز خرسندی از ایفای نقش در این فیلم گفت: وقتی فیلمنامه را خواندم و با کارگردان صحبت کردم، برایم تکاندهنده بود و تصور اینکه یک مادر، ۴ بچه متجاوز محکوم به اعدام داشته باشد، تا مدتی نمیدانستم چه تصوری باید داشته باشم.
پژمان جمشیدی هم درباره نقش خود گفت:
یکی دو بار دادگاه با آقای دانشی و خانم بهرامی دادگاه رفتم تا فضا را از نزدیک ببینم و بتوانم به نقشم نزدیک شوم.
وی درباره جشنواره فیلم فجر گفت: قبل از اینکه بازیگر بشوم هم جشنواره برایم خیلی مهم بود و هنوز هم برایم جذابیت دارد و در حد جام جهانی برایم مهم است.
صدف اسپهبدی از بازیگران فیلم گفت: قبلا چند کار کوتاه با آقای دانشی کار کرده بودم و ۸ ماه شبی ۱۰ کیلومتر دویدم تا ۲۵ کیلو وزن کم کنم و بتوانم نقش معتاد را بازی کنم. نقش «فریبا» سخت و بینظیری برای من به عنوان تجربه نخست بود.
متین حیدری نیا هم گفت که ۸ ماه درگیر این فیلم بوده و کابوس اعدام میدیده است.
انتهای پیام/
شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
سینما
جشنواره فیلم فجر
فیلم علفزار پژمان جمشیدی بهرام رادان کاظم دانشی
اخبار مرتبط
نصیریان: تئاتر محل جراحی روان انسانهاست
۱۳:۴۳ ۱۴۰۰-۱۱-۱۲
فیلم علفزار
فیلم علفزار با بازی پژمان جمشیدی اولین تجربه کاظم دانشی است و بهرام رادان تهیهکننده آن است؛ همه اطلاعات فیلم علف زار را اینجا بخوانید
فیلم تحسین شده کاظم دانشی را اختصاصی در فیلیمو ببینید
همه چیز درباره فیلم علفزار
همه چیز درباره فیلم علفزار +معرفی کامل، نقد و بررسی، عکس و پوستر فیلم علف زار
خبر و معرفی فیلم
آرشیو ۵ خرداد ۱۴۰۱ بهروزرسانی: ۲۹ دی ۱۴۰۱فیلم سینمایی علفزار با کارگردانی یک جوانِ فیلم اولی با نام کاظم دانشی و تهیهکنندگی بهرام رادان تولید شده است. بهرام رادان اولین تجربه حضور در جشنواره فجر در مقام تهیهکننده را پشت سر گذاشت. به بهانه اکران اختصاصی فیلم در فیلیمو، همه اطلاعات فیلم و واکنش اولیه منتقدان به این فیلم پرسروصدا و موفق را بخوانید تا با اطلاع کامل به تماشای فیلم بنشینید.
در ادامه میخوانید پنهان کنخلاصه داستان فیلم علفزار
بازیگران و عوامل فیلم علفزار
تیزر رسمی فیلم علفزار
نظر منتقدان درباره فیلم علفزار کاظم دانشی
حرفهای سازندگان فیلم علفزار در جشنواره فیلم فجر
پوستر فیلم سینمایی علف زار
عکسهای فیلم علف زار پژمان جمشیدی
خلاصه داستان فیلم علفزار
در خلاصه داستان فیلم سینمایی علفزار آمده است: «بعضی رازها بهتره فاش بشن، برخی هرگز… باید دفن بشن یه جایی دور از دسترس، برای همیشه.» اما برای لو نرفتن داستان فیلم، همینقدر بدانید که با یک فیلم دادگاهی مواجهیم و اتفاقی که در یک باغ افتاده، تنه اصلی داستان این فیلم را تشکیل میدهد. داستانکهای دیگر هم به تصویر بیشتر از قهرمان داستان کمک میکند. این داستانهای فیلم از چند پرونده قضایی واقعی الهام گرفته شده است.
@=img=@#=img=#
بازیگران و عوامل فیلم علفزار
پژمان جمشیدی، سارا بهرامی و ستاره پسیانی بازیگران اصلی فیلم علفزار هستند. ترلان پروانه، مهدی زمین پرداز، مائده طهماسبی، فرخ نعمتی، رؤیا جاویدنیا، محمد معتضدی، یسنا میرطهماسب، سیروس همتی، مهران امام بخش دیگر بازیگران فیلم هستند.
نویسنده و کارگردان: کاظم دانشی، مشاور فیلمنامه: علی زرنگار، مدیر برنامهریزی: سمیرا شکوری، دستیار اول کارگردان: علیرضا هاشمی، مدیر فیلمبرداری: هادی بهروز، مدیر صدابرداری: منصور شهبازی، طراح صحنه: بابک کریمی طاری، طراح لباس: شیما میرحمیدی، طراح گریم: مونا جعفری، تدوین: حمید نجفی راد، منشی صحنه: گل کوشان، مدیر تولید: مینا سنگ سفیدی
نقد سید احسان عمادی درباره فیلم علفزار | جنایت و مقامات
تیزر رسمی فیلم علفزار
تیزر رسمی فیلم علفزار نظر منتقدان درباره فیلم علفزار کاظم دانشی
مرجان فاطمی
علفزار روایت سرگشتگی انسانی است که میان وظیفه، قانون، عرف، شرع و نهایتا انسانیت گیر افتاده است. کاظم دانشی در این فیلم یک جور بازی خیر و شر به راه میاندازد و شخصیت محوریاش را مثل یک محکوم همیشگی، میان این دو مفهوم سرگردان میکند. بازپرس پرونده درون دایرهای گیر افتاده است که هرچه میرود به انتهای مسیر نمیرسد. مدام روی دور تسلسل است. او که روزگاری همه چیز را با اصول و چارچوبی مشخص ارزیابی میکرده و قدم گذاشتن بیرون از این چارچوب را با معیار شلاق و جریمه مالی میسنجیده حالا در مواجهه با مسائلی قرار میگیرد که هیچکدام از این اصول پاسخگوی آن نیستند. او ابتدای فیلم به همدستی در یک قتل غیرعمد محکوم میشود، اما وظیفه حکم میکند پای غفلتی که توسط زیردستش انجام شده بایستد. حالا باید از محیط امن همیشگی فاصله بگیرد و برای تبرئه شدن از این ماجرا، در قضاوتش محتاطتر و گوش به فرمانتر باشد. این شرط احتیاط است که مجبورش میکند دست به عصا راه برود و چشمش را روی برخی موارد ببندد اما چالش با تضادهای درونی این امکان را از او میگیرد و تازه اینجاست که داستان به جریان میافتد.
نقد محمدرضا مقدسیان به فیلم علفزار | جنایتی در باغی
فیلم با یک روایت اصلی و چند خرده روایت پیش میرود. در ظاهر ارتباطی میان این خرده روایتها با روایت اصلی شکل نمیگیرد اما با قرار گرفتنشان کنار هم، اتفاق مهمتری رقم میخورد: چالش بازپرس با زندگی و آینده چند کودک. دانشی در فیلم علفزار، نماینده قانون را با سرنوشت چند کودک یا به عبارت بهتر، نمایندههایی از نسل بعدی مواجه میکند. کودکانی که خونشان یا آیندهشان به نحوی در ارتباط با تصمیم اوست: یکی از آنها کودکی است که بدون هیچ دلیلی مورد اصابت گلوله اشتباهی قرار میگیرد و مثل یک هواپیما سرنگون میشود. دیگری کودک نامشروع و بدسرپرستی است که طبق قانون، اجازه تحصیل ندارد و نهایتا کودکی که در این سنوسال، شاهد تجاوز به مادرش و سکوت و لاپوشانی اطرافیان بوده است. حالا بازپرس است که باید در این میان، تصمیم بگیرد که براساس قانون نوشته شده و آنچه از بیرون به او دیکته میشود، حکم کند، یا چارچوبها را بهم بزند و به قانونی نانوشته تبعیت کند و منتظر تبعات سنگینش باشد.
جدای از پیوستگی میان بخشهای مختلف داستان فیلم، علفزار به لحاظ بازی بازیگرانش هم برگ برنده دیگری رو میکند؛ پژمان جمشیدی از قالب همیشگی بیرون میآید و به بازپرسی تبدیل میشود که مثل همه در وهله اول به فکر خودش است اما چیزی از درونش میجوشد که اجازه سکوت به او نمیدهد. این تضاد درونی، به خوبی در بازی جمشیدی نمایان میشود و با ضربههایی که به صندلی میکوبد به اوج میرسد. این قدرت در بازی سارا بهرامی هم دیده میشود. جایی که شخصیت سارا به خاطر هجوم بغض، توانایی حرف زدن را از دست میدهد و فقط با چند کلمه منظورش را میرساند اوج استیصال یک زن را در چنین موقعیتی به تصویر میکشد . این قدرتنمایی در کل فیلم جریان دارد و حتی به بازیگرانی کمتر شناخته شده هم سرایت کرده و مجموعهای کمنقص پیش رویمان گذاشته است.
برگزیده از فیلم علفزار:
استفاده هوشمندانه از پروندههای قضایی
شخصیت پردازی بازپرس
بازی پژمان جمشیدی و سارا بهرامی و دیگران
@=img=@#=img=#
رضا صائمی
@=img=@#=img=#
علفزار به عنوان اولین فیلم بلند کاظم دانشی قابل قبول و تاثیرگذار است. یک درام دادگاهی که از طریق پیوند و گره زدن دراماتیک خردهداستانهایی که هر کدام ردی از یک جرم یا آسیب را به همراه دارند در نهایت به تکمیل پازل قصه کمک کرده که آغازی تلخ و تکاندهنده دارد و متاسفانه پایانی عقیم و ناتمام. در پس آسیبهای گوناگون رفتاری و اخلاقی و اجتماعی از جنایت و خیانت گرفته تا تجاوز و اعتیاد آنچه در کانون مرکزی درام قرار میگیرد قضاوت کردن درباره خود قضاوت است.
اینکه یک بازپرس (پژمان جمشیدی) چطور تحت فشار دستهای پنهان قدرت در چالش اخلاقی با عدالت قرار گرفته است. اینکه چگونه مصلحتهایی فردی یا گروهی و طبقاتی میتواند قضاوت عادلانه را با چالش جدی مواجه کند. کشمکش بازپرس بین وجدان کاری و اخلاقی از یک سو و منافع و مصالح خود که با مصلحتاندیشی محقق میشود یک دوراهی سخت را در برابر او قرار میدهد.
بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟