این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    خواص شلغم برای زنان

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    خواص شلغم برای زنان را از این سایت دریافت کنید.

    11 خاصیت باورنکردنی شلغم (و هر آنچه باید درباره‌ی آن بدانید) • دیجی‌کالا مگ

    خواص شلغم حاصل‌ ویتامین‌ها و مواد مغذی فراوانی است که در این ریشه‌ی خوراکی وجود دارد از جمله ویتامین C، A و K.

    ۱۱ خاصیت باورنکردنی شلغم (و هر آنچه باید درباره‌ی آن بدانید)

    افزودن به لیست علاقه‌مندی ها

    حمیده کریمی

    ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

    ۱۰ آبان ۱۴۰۰

    زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه

    شلغم یک ریشه‌ی خوراکی است که خواص فراوانی برای سلامت بدن دارد. حتما در فصل‌های سرد سال شنیده‌اید که توصیه می‌کنند برای رهایی از سرماخوردگی و پیشگیری از بیماری‌های فصل، شلغم بخورید. بسیاری از افراد طعم شلغم را دوست ندارد ولی اگر خواص بی‌نظیر آن را بدانید، برای خوردن آن تشویق می‌شوید. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید و درباره‌ی شلغم و خواص آن بیشتر بخوانید.

    شلغم چیست؟

    شلغم میوه نیست بلکه ریشه‌ی گیاه است. این ریشه‌ی خوراکی یکی از مهم‌ترین محصولات باغی در کل دنیا است. هم انسان‌ها از آن استفاده می‌کنند و هم ریشه و ساقه‌ی آن در برخی نقاط دنیا، خوراک حیوانات است.

    رایج‌ترین انواع شلغم‌ها رنگ بنفش، قرمز یا سبز در قسمت بیرونی دارند و داخل آن‌ها سفید است. هم ریشه و هم برگ‌های این گیاه قابل خوردن و سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی است. مثل بسیاری از ریشه‌های خوراکی، شلغم هم خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد.

    مواد مغذی موجود در شلغم

    شلغم سرشار از مواد مغذی و ضروری برای سلامت بدن است. بیشتر سبزیجات شبیه شلغم، کالری کم و در عین حال مواد مغذی فراوانی دارند. شلغم هم سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

    یک فنجان شلغم یعنی ۱۳۰ گرم از شلغم خام، مواد مغذی زیر را دارد؛

    کالری: ۳۶ کربوهیدرات: ۸ گرم فیبر: ۲ گرم پروتئین: ۱ گرم

    وتیامین ث: ۳۰ درصد از نیاز روزانه

    فولات: ۵ درصد از نیاز روزانه

    فسفر: ۳ درصد از نیاز روزانه

    کلسیم: ۳ درصد از نیاز روزانه

    جالب است بدانید که برگ‌های شلغم از نظر مواد مغذی بسیار غنی‌تر هستند. یک فنجان یا ۵۵ گرم از برگ شلغم خرد شده مواد مغذی زیر را دارد؛

    کالری: ۱۸ کربوهیدرات: ۴ گرم فیبر: ۲ گرم

    ویتامین K : ۱۱۵ درصد از نیاز روزانه

    ویتامین ث: ۳۷ درصد از نیاز روزانه

    پروویتامین آ: ۳۵ درصد از نیاز روزانه

    فولات: ۲۷ درصد از نیاز روزانه

    کلسیم: ۸ درصد از نیاز روزانه

    هم برگ‌ها و هم ریشه‌ی شلغم منابع بسیار غنی از ویتامین C هستند که از بدن در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. وقتی سطح این مولکول‌ها در بدن بالا می‌رود، باید با مصرف ویتامین C یا سایر مواد مغذی مبارزه‌کننده با رادیکال‌های آزاد، آن‌ها را از بین ببرید.

    این ویتامین، جذب آهن در بدن را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا کلسترول خون، تنظیم شود. این دو نمونه تنها گوشه‌ای از خواص بی‌نظیر شلغم برای سلامت بدن است.

    علاوه‌ بر‌ این، برگ شلغم سرشار از ویتامین K و A است که ویتامین‌های محلول در چربی هستند. این ویتامین‌ها وقتی در بدن بهتر جذب می‌شوند که همراه با چربی مصرف شوند.

    ویتامین K به‌عنوان یک عامل لخته‌کننده‌ی خون، نقش مهمی در بدن دارد و به جلوگیری از خونریزی بیش‌ از‌ حد کمک می‌کند. به علاوه، ویتامین A برای سلامت چشم، پوست و ریه، حیاتی است.

    علاوه‌ بر این، برگ شلغم حاوی مقادیر زیادی فولات است که به تولید گلبول‌های قرمز خون و به جلوگیری از بی‌نظمی رشد در جنین کمک می‌کند.

    خواص شلغم برای سلامت بدن

    ریشه و برگ شلغم به دلیل ترکیبات مغزی که دارند، اثرات فراوانی بر سلامتی جسم و پیشگیری از بیماری‌ها دارند.

    ۱. خواص ضدسرطانی دارد

    شلغم حاوی چندین ترکیب گیاهی مفید است که با ویژگی‌های ضدسرطانی مرتبط است. شلغم علاوه بر مقدار بالای ویتامین C که می‌تواند به جلوگیری از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی کمک کند، سرشار از گلوکوزینولات است.

    گلوکوزینولات‌ها گروهی از ترکیبات گیاهی فعال هستند که فعالیت آنتی‌اکسیدانی هم دارند؛ به این معنی که اثرات تحریک‌کننده سرطان ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند. در تحقیق‌های متعدد ارتباط بین مصرف بیشتر گلوکوزینولات و کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله سرطان ریه، روده بزرگ و رکتوم ثابت شده است.

    علاوه‌ بر این، شلغم حاوی مقادیر بالایی از فلاونوئیدها، به‌ویژه آنتوسیانین، نوع دیگری از آنتی‌اکسیدان است که اثرات ضد سرطانی آن ثابت شده است. آنتوسیانین‌ها در میوه‌ها و سبزی‌های آبی و بنفش مانند شلغم وجود دارند و مصرف آن‌ها، احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن و مخرب را کاهش می‌دهد.

    ۲. کنترل سطح قند خون

    کنترل سطح قند خون برای سلامتی، به‌ویژه برای کسانی که دیابت دارند، بسیار مهم است و تحقیق‌های حیوانی نشان می‌دهد که شلغم ممکن است اثرات ضد دیابتی داشته باشد.

    یک تحقیق ۹ ماهه روی موش‌هایی که رژیم غذایی با قند بالا داشتند نشان داد که درمان با ۴۵ میلی‌گرم عصاره شلغم به ازای هر پوند (۱۰۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم) از وزن بدن، در مقایسه با گروه کنترل، سطح قند خون را کاهش و سطح انسولین بدن را افزایش داده است.

    این تحقیق همچنین نشان داد که این عصاره به اصلاح سایر اختلالات متابولیک مرتبط با دیابت، مانند سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا در خون کمک می‌کند. نتایج مشابهی پس از آزمایش اثرات ضد دیابتی برگ‌های شلغم هم به دست آمد.

    یک تحقیق ۲۸ روزه روی موش‌های مبتلا به دیابت نشان داد آن‌هایی که روزانه ۹۰ تا ۱۸۰ میلی‌گرم عصاره‌ی برگ شلغم به ازای هر پوند (۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم) تغذیه می‌کردند، قند خون آن‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت و سطح کلی کلسترول و کلسترول LDL بدن آن‌ها کاهش پیدا کرد.

    هر دو مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که اثرات ضد دیابتی شلغم و عصاره‌ی برگ شلغم ممکن است به دلیل عوامل متعددی از جمله زیر باشد؛

    افزایش پاکسازی قند خون

    کاهش تولید گلوکز (قند) توسط کبد

    منبع مطلب : www.digikala.com

    7 خواص شلغم + خواص شلغم پخته چیست؟

    از خواص شلغم و خواص آب شلغم چه می‌دانید؟! در غفاری دایت به شما می‌گوییم شلغم چه تاثیری در درمان کرونا دارد و عوارض شلغم و طرز خوردن شلغم به چه صورت است. انواع شلغم چیست؟

    7 خواص شلغم + خواص شلغم پخته چیست؟

    مقالات تغذیه 1401/07/30 اشتراک گذاری چاپ صفحه 5 از 5

    شلغم یکی از انواع سبزیجات ریشه دار است. شلغم به رنگ‌های سفید، سبز و بنفش دیده می‌شود. شلغم در سراسر جهان رشد می‌کند و دارای طبیعتی گرم و تر است.از شناخته شده‌ترین خواص شلغم کمک به درمان سرماخوردگی است‌. شلغم را به صورت خام، خواص شلغم پخته و ترشی مصرف می‌کنند. خواص شلغم فراوان است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

    در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با خواص شلغم است به بررسی مواردی از جمله انواع شلغم، شلغم شیرازی، خواص درمانی شلغم، شلغم چه تاثیری در درمان کرونا دارد ؟، طرز خوردن شلغم، آب شلغم، مصرف آب شلغم به لاغری کمک می‌کند؟ و در نهایت عوارض شلغم می‌پردازیم.

    7 خواص شلغم

    شلغم منبعی غنی از فیبر، ویتامین‌ها از جمله ویتامین C، فولات، نیاسین و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و منیزیم است و به همین دلیل خاصیت شلغم برای سلامتی بسیار فراوان است. از جمله خواص شلغم می‌توان به مواردی مانند حفظ سلامت استخوان، جلوگیری از سرطان، درمان کم خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم، جوان سازی پوست صورت، حفظ شادابی پوست، رفع ترک کف پا، تقویت و افزایش رشد مو، افزایش باروری در زنان، درمان سرماخوردگی و گلودرد، حفظ سلامت دستگاه گوارش، لاغری، کاهش سطح قند خون، درمان اختلال نعوظ، کاهش فشار خون، حفظ سلامت قلب، درمان یبوست، درمان کم کاری تیروئید، درمان آسم، حفظ سلامت چشم، حفظ سلامت ریه، افزایش گردش خون، سم زدایی و حفظ سلامت تخمدان اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خاصیت شلغم می‌پردازیم.

    خواص شلغم برای پوست

    از جمله خاصیت شلغم می‌توان به تاثیر آن در تقویت پوست اشاره کرد. وجود مقادیر بالایی از ویتامین A و ویتامین C در شلغم می‌تواند به شفاف‌ و درخشان سازی پوست کمک کند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شلغم و ویتامین C از پیری زودرس و چین و چرو‌ک‌های پوست جلوگیری کرده و موجب جوان سازی پوست می‌شوند. از دیگر خاصیت شلغم این است که استفاده موضعی از شلغم و برگ‌های شلغم برای درمان ترک کف پا مفید است.

    خواص شلغم برای مو

    یکی دیگر از خواص شلغم این است که شلغم حاوی مقادیر بالای مس در خود است و  می‌تواند باعث تقویت و افزایش رشد مو شود و به کمک ملانین موجود در خود از سفید‌ شدن موها جلوگیری کند.

    خواص شلغم برای تقویت سیستم ایمنی

    شلغم سرشار از ویتامین C بوده و می‌تواند موجب افزایش تولید گلبول‌های سفید خون و آنتی بادی‌ها شده و سیستم ایمنی را تقویت کند. شلغم با تقویت سیستم ایمنی می‌تواند موجب پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی و سرطان‌ها شود.

    خواص شلغم برای نوزادان و کودکان

    از جمله خواص شلغم این است که با داشتن روی در خود می‌تواند موجب افزایش عملکرد مغز نوزادان و کودکان شود. تقویت سیستم ایمنی، درمان کم‌خونی، جلوگیری از یبوست و ناراحتی روده از جمله خاصیت شلغم برای نوزادان و کودکان است.

    خواص شلغم برای کاهش فشار خون و سلامت قلب

    وجود مقادیر بالای پتاسیم در شلغم موجب کاهش فشار خون می‌شود. شلغم همچنین موجب کاهش سطح کلسترول بد خون شده و از این طریق موجب کاهش خطر ابتلا به مشکلات و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

    خواص شلغم برای افراد دیابتی

    وجود مقادیر بالای فیبر در شلغم موجب کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دیابت نوع دو شده و همچنین اسید آلفا لیپوئیک موجود در شلغم در کنار کاهش سطح قند خون می‌تواند حساسیت به انسولین را در افراد دیابتی بهبود بخشد.

    خواص شلغم برای حفظ سلامت ریه

    کمک به حفظ سلامت ریه و درمان آسم از جمله خواص شلغم است. وجود ویتامین A در شلغم موجب کاهش التهاب ریه و آمفیزم شده و وجود مقادیر بالای ویتامین C در شلغم می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کند و موجب درمان آسم و خس خس سینه شود.

    انواع شلغم

    انواع شلغم عبارتند از شلغم سفید، شلغم شیرازی و شلغم سیاه.

    شلغم سفید در واقع همان شلغم معمولی است و شلغم سیاه همان ترب سیاه است. شلغم شیرازی همان سیب زمینی ترشی است که با نام شلغم فرنگی نیز شناخته می‌شود. شلغم شیرازی پوستی تیره رنگ و گوشتی سفید رنگ دارد.

    شلغم چه تاثیری در درمان کرونا دارد ؟

    شلغم یک درمان برای کرونا نیست اما می‌توان از خواص شلغم برای مقابله با کرونا بهره‌مند شد. شلغم سرشار از ویتامین C بوده و موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. همچنین دارای خواص آنتی بیوتیکی است و می‌تواند در برابر کرونا به بدن یاری برساند. آب شلغم دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است و می‌توانید آن را بنوشید و از خواص شلغم برای کرونا بهره‌مند شوید.

    خواص شلغم برای زنان

    ممکن است در دوران بارداری کمک کند

    شلغم منبع خوبی از اسید فولیک و آهن است. اینها برای زنان در دوران بارداری ضروری است، مصرف منظم این سبزی ریشه ای به همراه سایر سبزیجات سبز برگ می تواند به زنان باردار در تامین نیازهای غذایی روزانه خود کمک کند.

    طرز خوردن شلغم

    روش‌های مختلفی برای استفاده از شلغم و بهره‌مندی از خواص شلغم وجود دارد. شلغم را می‌توان به صورت خواص شلغم خام و یا خواص شلغم پخته مصرف کرد اما باید توجه داشته باشید که برای حفظ بافت ترد شلغم‌ها نباید آن‌ها را بیش از حد و یا به مدت طولانی بپزید. در ادامه به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم.

    بخارپز کردن شلغم

    بهترین راه برای مصرف شلغم و بهره‌مندی از خواص شلغم بخارپز کردن آن است. مزیت بخارپز کردن شلغم نسبت به آب‌ پز کردن آن این است که در بخارپز کردن آب شلغم که حاوی مواد مفیدی برای جلوگیری از سرطان است حفظ می‌شود اما هنگام آب پز شدن بخشی از خواص درمانی شلغم که مانع از ابتلای مصرف کننده به سرطان می‌شود از شلغم خارج می‌گردد.

    تهیه معجون شلغم و عسل

    معجون شلغم و عسل یک روش بسیار عالی برای درمان سرماخوردگی است. برای تهیه آن ابتدا شلغم‌ها را شسته، پوست بگیرید و سپس داخل شلغم را با قاشق خالی کنید. داخل هر کدام از شلغم‌ها را با یک قاشق چای خوری عسل پر کنید. شلغم‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای یا یک قابلمه دیوار بلند چیده و درب آن را بگذارید و سپس این ظرف را داخل قابلمه‌ای دیگر قرار داده و آن را تا نیمه آب کنید. قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید و شعله گاز را خیلی کم کنید. پس از گذشت دو ساعت شعله را خاموش کرده و اجازه دهید شلغم‌ها خنک شوند. پس از اینکه شلغم‌ها خنک شدند، مایع داخل شلغم‌ها را جدا کرده و داخل لیوان بریزید. این معجون عسل و شلغم را روزی سه مرتبه میل کنید.

    منبع مطلب : www.ghafaridiet.com

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 4 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید