این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    بویینگ 737

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    بویینگ 737 را از این سایت دریافت کنید.

    بوئینگ ۷۳۷

    بوئینگ ۷۳۷

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    بوئینگ ۷۳۷

    یک فروند بوئینگ ۷۳۷ نسل بعدی متعلق به دلتا ایرلاینز

    کاربری جت مسافربری باریک‌پیکر

    کشور سازنده ایالات متحده آمریکا

    تولیدکننده هواپیماهای تجاری بوئینگ

    نخستین پرواز ۹ آوریل ۱۹۶۷

    معرفی‌شده در ۱۰ فوریه ۱۹۶۸ با لوفت‌هانزا

    وضعیت فعال

    کاربر اصلی ساوت‌وست ایرلاینز

    رایان‌ایر یونایتد ایرلاینز امریکن ایرلاینز

    ساخته‌شده ۱۹۶۶-اکنون

    تعداد ساخته‌شده ۱۰،۹۶۴ فروند تا مارس ۲۰۲۲

    هزینه هر فروند ۷۳۷–۱۰۰: ۳۲ میلیون دلار آمریکا[۱]

    ۷۳۷–۶۰۰: ۵۹٫۴ میلیون دلار آمریکا

    ۷۳۷–۷۰۰: ۸۰٫۶ میلیون دلار آمریکا

    ۷۳۷–۸۰۰: ۹۶٫۰ میلیون دلار آمریکا

    ۷۳۷–۹۰۰ئی‌آر: ۱۰۱٫۹ میلیون دلار آمریکا

    گونه‌ها بوئینگ تی-۴۳

    توسعه‌یافته به بوئینگ ۷۳۷ کلاسیک

    بوئینگ ۷۳۷ نسل بعدی بوئینگ ۷۳۷ مکس

    بوئینگ ۷۳۷ سری ۸۰۰ برای شرکت ایر برلین

    بوئینگ ۷۳۷ (به انگلیسی: Boeing 737) معروف به بچه بوئینگ، یک هواپیمای مسافربری باریک‌پیکر و تک‌راهرو ساخت شرکت بوئینگ ایالات متحده است. طراحی این هواپیما از ۱۱ مه ۱۹۶۴ آغاز شد و نخستین‌بار در ۹ آوریل سال ۱۹۶۷ به پرواز درآمد. پس‌از یک سال با به‌کارگیری در ناوگان لوفت‌هانزا، کاربرد تجاری آن آغاز شد. مدل نخست ظرف مدت کوتاهی با مدلی طویل‌تر جایگزین شد.[۲] بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی کارا و محبوب برای به‌کارگیری در مسیرهای کوتاه یا متوسط است. تا دسامبر ۲۰۱۹ شمار ۱۵٬۱۵۶ فروند سفارش ساخت آن به بوئینگ داده شده که بیش از ۱۰٬۵۷۱ فروند از آن ساخته و تحویل داده شده‌است.[۳] مهم‌ترین رقیب‌های تجاری این هواپیما نخست مک‌دانل داگلاس دی‌سی-۹، مک‌دانل داگلاس ام‌دی-۸۰ و ام‌دی-۹۰ بودند اما اکنون، هواپیماهای خانواده ایرباس ای۳۲۰ بزرگ‌ترین رقیب بوئینگ ۷۳۷ هستند. یکی از جدیدترین مدل‌های این هواپیما بوئینگ ۷۳۷ مکس است.[۴]

    مشخصات[ویرایش]

    بوئینگ ۷۳۷ دارای دو موتور توربوفن در زیر بال‌هاست.

    (مشخصات مربوط به بوئینگ ۷۳۷–۲۰۰ هستند)

    فاصله نوک دو بال: ۲۸٫۴ متر

    طول: ۳۰٫۵ متر ارتفاع: ۱۱٫۳ متر

    ظرفیت مسافر: ۱۳۰ نفر

    بیشینه سرعت: ۸۴/۰ ماخ (۸۹۰ کیلومتر بر ساعت)

    کابین بویینگ۷۳۷ نسل بعدی

    محدوده پرواز: ۴۶۸۸ کیلومتر[۵]

    کاربران[ویرایش]

    (مقالهٔ اصلی: فهرست کاربران بوئینگ ۷۳۷)

    کاربری تجاری

    اکنون هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ در بیش از ۵۰۰ خط هوایی فعالیت دارد. تا پایان سال ۲۰۱۷ برای بوئینگ ۷۳۷ (در همه مدل‌ها) بیش از ۱۴۲۰۰ فروند سفارش قطعی ثبت شده‌است که ۹۸۰۲ فروند از آن به ۲۸۵ ایرلاین تحویل شده‌است.[۶] لازم به توجه است که باوجود تفاهم‌های صورت گرفته میان شرکت‌های هوایی ایرانی از جمله ایران ایر، زاگرس و آسمان با بوئینگ، به دلایلی مانند عدم تأمین فاینانس هواپیماها، تاکنون هیچگونه سفارش قطعی جهت تحویل به مشتریان ایرانی در بخش سفارش و تحویل سایت بوئینگ درج نشده‌است.[۶]

    اکنون هواپیمایی ساوت‌وست ایرلاینز آمریکا با بیش از ۷۰۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ در حال خدمت بزرگ‌ترین بهره‌بردار این گونه هواپیما در جهان می‌باشد.[۷][۸]

    در هر زمان به‌طور میانگین ۱۲۵۰ تا از این هواپیما در آسمان در حال پرواز است. در سال ۲۰۰۶ به‌طور متوسط در هر ۵ ثانیه یک ۷۳۷ در جایی فرود می‌آمد.[۹] ۷۳۷ از سال ۱۹۶۸ (زمان شروع فعالیت) تاکنون بیش از ۱۲ میلیارد مسافر را جابه‌جا کرده و بیش از ۷۴ میلیارد مایل (۱۲۰ میلیارد کیلومتر) پرواز کرده و بیش از ۲۹۶ میلیون ساعت در آسمان بوده‌است. ۷۳۷ بیش از ۲۵ درصد از ناوگان تجاری هوایی جهان را تشکیل می‌دهد. .[۹][۱۰]

    بوئینگ ۷۳۷ سری ۷۰۰

    بوئینگ ۷۳۷ سری ۴۰۰ شرکت کانتاس درحال فرود آمدن در فرودگاه ملبورن

    کاربری نظامی و ترابری

    بیش از ۳۰ کشور جهان از بوئینگ ۷۳۷ برای مقاصد نظامی یا ترابری استفاده می‌کنند.[۱۱]

    مدل‌ها[ویرایش]

    ۷۳۷ سری اولیه (نسل یک)

    ۷۳۷–۱۰۰ سری اولیه: مدل اولیه که طولی کوتاه داشت و تنها سی فروند آن ساخته‌شد.

    ۷۳۷–۲۰۰ سری اولیه: مشابه ۷۳۷–۱۰۰ با طول و ظرفیت بالاتر بود و اولین فروند در سال ۱۹۶۸ به کاربران تحویل داده شد.

    ۷۳۷ سری کلاسیک (نسل دو)

    ۷۳۷–۳۰۰ سری کلاسیک: مدل استاندارد با بدنه بزرگتر.

    ۷۳۷–۴۰۰ سری کلاسیک: مدل حجیم تر با بدنه کشیده تر.

    ۷۳۷–۵۰۰ سری کلاسیک: مدل دارای بدنه کوتاه‌تر.

    ۷۳۷ نسل بعد یا NG (نسل سه)

    ۷۳۷–۶۰۰ سری نسل بعد: مدل کوچک برابر با ۵۰۰–۷۳۷ با امکانات پیشرفته.

    ۷۳۷–۷۰۰ سری نسل بعد: مدل متوسط برابر با ۳۰۰–۷۳۷ با امکانات پیشرفته.

    ۷۳۷–۸۰۰ سری نسل بعد: دارای موتور قدرتمند، مدل جدیدی از سری ۴۰۰.

    ۷۳۷–۹۰۰ سری نسل بعد: نخستین فروند از این مدل در سال ۲۰۰۱ به آلاسکا ایرلاینز تحویل داده شد. این مدل دارای حداکثر ظرفیت ۱۸۹ مسافر است.[۱۲]

    ۷۳۷ سری مَکس یا MAX (نسل چهار)

    ۷۳۷ مکس۷: این مدل بر اساس ۷۳۷–۷۰۰ ساخته شده و دارای برد عملیاتی و ظرفیت بالاتر و مصرف سوخت پایین‌تر است.[۱۳]

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    هواپیما بوئینگ 737

    در این مطلب قاصدک 24 شما را با یکی از مشهورترین هواپیماهای جهان یعنی بوئینگ 737، مشخصات کلی این هواپیما، انواع مدلهای آن و نیز بوئینگ های ناوگان هوایی ایران آشنا می کند.

    ثبت نام ورود

    هواپیما بوئینگ 737

    قاصدک ۲۴ مقالات هواپیما بوئینگ 737

    امتیاز دهید:

    26 کاربر امتیاز داده اند | امتیاز: 3.4 از 5

    هواپیمای بوئینگ 737 (Boeing 737) یک هواپیمای مسافربری نسبتا کوچک، باریک پیکر و تک راهرو است و به بچه بوئینگ معروف است. این هواپیما که ساخته ی شرکت بوئینگ آمریکا است، در سال ۱۹۶۴ طراحی شد و اولین بار در تاریخ ۹ آوریل سال ۱۹۶۷ به پرواز در آمد. مدل ابتدایی این هواپیمای کارا و محبوب، طی مدت زمان کوتاهی با مدل طویلتری از این هواپیما جایگزین شد و یک سال پس از پرواز اولیه با بکارگیری در ناوگان لوفتانزا، به کاربری تجاری رسید. جالب است بدانید تاکنون بیش از هفت هزار مورد سفارش ساخت بوئینگ 737 به این شرکت آمریکایی داده شده است که بیشتر از پنج هزار فروند از آن ساخته و آماده ی تحویل شده است.

    مشخصات کلی هواپیما بوئینگ 737

    این هواپیما دارای دو موتور توربوفن است که در زیر بالها قرار گرفته اند.

    فاصله نوک دو بال از هم ۲۸٫۴ متراست، طول آن ۳۰٫۵ متر و ارتفاع ۱۱٫۳ متری دارد. بوئینگ 737، ظرفیت 130 نفر مسافر را دارد و با بیشینه ی سرعت ۸۴/۰ ماخ (۸۹۰ کیلومتر بر ساعت) و محدوده ی پرواز ۴۶۸۸ کیلومتری، یکی از کاراترین هواپیماهای مسافربری بوئینگ است.

    انواع مدلهای هواپیما بوئینگ 737

    نسل اول (سری اولیه)

    * بوئینگ 737-100: مدل اولیه که طولی کوتاه داشت و تنها سی فروند آن ساخته شد.

    * بوئینگ 737-200: مدل استاندارد با بدنه کوچک.

    نسل دوم (سری کلاسیک)

    * بوئینگ 737-300: مدل استاندارد با بدنه بزرگتر.

    *بوئینگ 737-400: مدل حجیمتر با بدنه کشیدهتر.

    * بوئینگ 737-500: مدل دارای بدنه کوتاهتر.

    نسل سوم (سری نسل بعدNG )

    *بوئینگ 737-600: مدل کوچک برابر با 500-737 با امکانات پیشرفته.

    *بوئینگ 737-700: مدل متوسط برابر با 300-737 با امکانات پیشرفته.

    *بوئینگ 737-800: دارای موتور قدرتمند، مدل جدیدی از سری 400.

    *بوئینگ 737-900: بزرگترین هواپیمای 737 کلاسیک با ظرفیت ۱۸۹ مسافر.

    نسل چهارم (سری پیشرفته MAX)

    * بوئینگ مکس هفت (MAX 7): برگرفته از سری 700 نسل سوم با موتورهای جدید و طرح جدید بال با بازدهی بیشتر.

    *بوئینگ مکس هشت (MAX 8): برگرفته از سری 800 نسل سوم با موتورهای جدید و طرح جدید بال با بازدهی بیشتر.

    *بوئینگ مکس 200 (MAX 200) : نمونه ای از مکس 8 با ظرفیت حمل 200 مسافر.

    *بوئینگ مکس نه (MAX 9) : برگرفته از سری 900 نسل سوم با موتورهای جدید و طرح جدید بال با بازدهی بیشتر.

    جت تجاری

    * BBJ برگرفته از سری 700.

    * BBJ2 برگرفته از سری 800.

    ناوگان هوایی ایران

    در حال حاضر در ایران سه شرکت هواپیمایی کاسپین، آسمان و آتا ایر از بوئینگ 737 در ناوگان هوایی خود استفاده می کنند و ایرلاین های سپهران و آوا در تلاش برای اخذ مجوز های لازم جهت استفاده از هواپیماهای وارداتی خود هستند.

    بوئینگ های 737 سپهران

    EP-FSA (737-5L9)I

    این هواپیما که به سفارش شرکت هواپیمایی Maersk Air ساخته شده است، اولین پرواز خود را در سال 1991انجام داد و 5 سال برای این ایرلاین پرواز کرد. پس از آن در سال 1996 به شرکت هواپیمایی British Airways واگذار شد و بعد از 6 سال پرواز، دوباره در سال 2002 به Maersk Air برگشت. EP-FSA (737-5L9)I تا سال 2010 و قبل از انتقال به شرکت اندونزیایی Expressair ، برای چند شرکت دیگر نیز پرواز کرد تا اینکه در سال 2013 زمینگیر شد.

    این هواپیما درسال 2015 توسط ایرلاین تازهتأسیس سپهران خریداری و با رجیستر PK-TXG به ناوگان هوایی این شرکت ملحق شد اما به دلیل وجود برخی از مشکلات تاکنون موفق به اخذ مجوز پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری نگردیده است.

    EP-FSB (737-529)

    این هواپیما که به سفارش شرکت هواپیمایی Sabena ساخته شده است، اولین پرواز خود را در سال 1991انجام داد و ده سال برای این ایرلاین پرواز کرد. پس از آن در سال های 2001 تا 2011 برای سه شرکت اوکراینی و گرجی دیگر پرواز کرد و در نهایت در سال 2011 سال به شرکت اندونزیایی Expressair منتقل شد.

    این هواپیما در سال 2015 توسط ایرلاین سپهران خریداری و با رجیستر PK-TXH به ناوگان هوایی این شرکت ملحق شد، اما به دلیل وجود برخی از مشکلات تاکنون موفق به اخذ مجوز پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری نگردیده است.

    PK-KSM (737-529)I

    این هواپیما که به سفارش شرکت هواپیمایی Sabena ساخته شده است، اولین پرواز خود را در سال 1992انجام داد و 9 سال برای این ایرلاین پرواز کرد. PK-KSM (737-529)I تا اواخر سال 2001 برای چند شرکت اوکراینی و اندونزیایی دیگر نیز پرواز کرد و نهایتا در سال 2015 زمینگیر شد.

    این هواپیما در سال 2016 توسط ایرلاین سپهران خریداری و با رجیستر PK-KSM به ناوگان هوایی این شرکت ملحق شد.

    PK-TZA (737-33V)I

    این هواپیما که به سفارش شرکت هواپیمایی EasyJet انگلیس ساخته شده است، اولین پرواز خود را در سال 1999انجام داد و 7 سال برای این ایرلاین پرواز کرد. PK-TZA (737-33V)I از اواخر سال 2006 تا اواسط سال 2012 برای سه شرکت نیجریه ای پرواز کرد و نهایتا در سال 2013 به شرکت اندونزیایی Expressair منتقل شد.

    این هواپیما در سال2016 توسط ایرلاین سپهران خریداری و با رجیستر PK-TZA به ناوگان هوایی این شرکت ملحق شد.

    بوئینگ های 737 کاسپین

    EP-CAP (737-4H6)I

    این هواپیما که به سفارش شرکت هواپیمایی Malaysia Airline ساخته شده است، اولین پرواز خود را در سال 1992 انجام داد و تا اوایل سال 2014 وقبل از زمینگیر شدن برای این ایرلاین پرواز کرد.

    EP-CAP (737-4H6)I در سال 2014 توسط ایرلاین کاسپین با دو واسطه خریداری و با رجیستر T7-AWB به کشور وارد شد و پس از تغییر رجیستری آن به EP-CAP در سال 2015، پروازهای خود را در این شرکت آغاز کرد.

    EP-CAR (737-4H6)I

    این هواپیما که به سفارش شرکت هواپیمایی Malaysia Airlines ساخته شده است، اولین پرواز خود را در سال 1992انجام داد و تا اوایل سال 2014 و قبل از زمینگیر شدن برای این ایرلاین پرواز کرد.

    منبع مطلب : ghasedak24.com

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 5 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید