این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    استاد اخلاق

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    استاد اخلاق را از این سایت دریافت کنید.

    معرفی ۱۴ استاد اخلاق در شهر تهران

    شرکت و حضور در درس اخلاق همواره مورد سفارش بزرگان و علمای دین اسلام بوده است تا انسان در این جلسات پرورش یابد و تربیت شود. براین اساس همواره در شهر تهران جلسات مختلفی

    معرفی ۱۴ استاد اخلاق در شهر تهران

    شرکت و حضور در درس اخلاق همواره مورد سفارش بزرگان و علمای دین اسلام بوده است تا انسان در این جلسات پرورش یابد و تربیت شود. براین اساس همواره در شهر تهران جلسات مختلفی برگزار می‌شود که در این گزارش به معرفی آنان پرداخته‌ایم.

    معرفی ۱۴ استاد اخلاق در شهر تهران

    به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، شرکت و حضور در درس اخلاق همواره مورد سفارش بزرگان و علمای دین اسلام بوده است تا انسان در این جلسات پرورش یابد و تربیت شود. آیت الله مظاهری معتقد است: «درس اخلاق باید در حوزه، دانشگاه و میان مردم چشمگیر باشد زیرا اگر کارها رنگ اخلاقی نداشته باشد، تاریک و پربرکت نیست لذا درس اخلاق برای همه واجب است به‌ویژه برای حوزویان و مناسب است درس اخلاق مانند فقه و اصول یه وقتی داشته باشد. یک نظم و وقتی داشته باشد. درس اخلاق از نظر من بالاترین دروس است اما میان مردم کم‌رنگ‌ترین است.»

    در این گزارش بنا داریم به معرفی جلسات درس اخلاق مطرح در تهران بپردازیم:

    درس اخلاق آیت‌الله سید محمد ضیاء آبادی

    آیت‌الله ضیاء آبادی متولد سال ۱۳۰۷ و از چهره‌های ارزشمند و مفسر و از علمای برجسته و خطبای نامدار و دانشمند عصر حاضر است. آیت الله سید محمد ضیاءآبادی از محضر اساتیدی همچون آیت‌الله سید محمدباقر سلطانی طباطبایی، آیت‌الله سدهی اصفهانی، آیت‌الله بروجردی، امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی کشب فیض کرده است. آیت الله ضیاءآبادی در سال ۱۳۴۰هـ ش و بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی به تهران مهاجرت کرد و بیش از ۴۰ سال است که در این شهر مشغول خدمات علمی و فرهنگی است.

    جلسه درس اخلاق وی دوشنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد حضرت علی بن حسین علیه السلام دربند برگزار می‌شود. او در این مسجد هر شب اقامه نماز جماعت دارد.

    درس اخلاق آیت‌الله محمد علی جاودان

    آیت‌الله جاودان، متولد ۱۳۲۴ هجری شمسی، نوه مرحوم شیخ مرتضی زاهد از علمای سابق شهر تهران است که عمری با زهد و تقوا زندگی کرد. محل سکونت او هم اکنون طبقه فوقانی حسینیه‌ای است که قبلاً خانه مرحوم شیخ مرتضی بوده و اکنون هم آن حسینیه بنام همان مرحوم است.

    استاد جاودان در فقه از محضر اساتیدی چون آقایان مجتبی تهرانی و محمد تقی شریعتمدار و در فلسفه از محضر آیت‌الله مصطفوی و شیخ مهدی حائری یزدی بهره برده‌ است و به گفته خود، تمام عمرش جز سالی که به بیماری سپری شد، مشغول درس و مباحثه بوده است. اما اساتید اصلی ایشان که آقای جاودان به شاگردی آنان مشهور است، یکی مرحوم آیت‌الله حق‌شناس بود که علاوه بر درس اصول فقه، از ایشان اخلاق و معنویت آموخت و یکی مرحوم علامه سید مرتضی عسکری بود که در مباحث اعتقادی و نیز تاریخ اسلام از محضر ایشان فراوان استفاده کرد.

    جلسه درس اخلاق وی چهارشنبه‌ها از نماز مغرب و عشاء در حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد واقع در خیابان مصطفی خمینی، پایین‌تر از چهارراه سیروس، کوچه بالاگر برگزار می‌شود.

    درس اخلاق آیت‌الله کاظم صدیقی

    آیت‌الله صدیقی متولد ۱۳۳۰ هجری شمسی در زنجان است و هم‌اکنون امام جمعه موقت تهران، مؤسس و تولیت حوزه علمیه امام خمینی، دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و ... است. صدیقی در سال ۱۳۴۲ همزمان با نهضت امام خمینی (ره) به قم رفت و در مدرسه علمیه حقانی به عنوان طلبه تحصیلات دینی خود را آغاز کرد. صدیقی دروس مقدمات را در نزد حضرات آیات ابوالقاسم خزعلی، احمد جنتی، حسن حسن‌زاده آملی، مهدی حائری تهرانی، محمد مفتح، محمد محمدی گیلانی و محسن حرم پناهی به پایان رساند و دروس سطح را از محضر بزرگانی چون محمد مؤمن قمی، میرزا علی احمدی میانجی، علی مشکینی، محمد محمدی گیلانی استفاده کرد.

    وی دروس خارج فقه و اصول فقه را از حضرات آیات مرتضی حائری یزدی، سیدموسی شبیری زنجانی و حسین وحید خراسانی بهره برد. او فلسفه اسلامی را نزد عبدالله جوادی آملی، محمدتقی مصباح یزدی ویحیی انصاری شیرازی آموخت و فلسفه غرب را نزد شهید سید محمد حسین بهشتی و دکتر احمداحمدی فرا گرفت. همچنین از بزرگان عرفان اسلامی مانند سید رضا بهاء الدینی، محمد تقی بهجت، سید عبدالکریم کشمیری و دیگران، بهره برده‌است.

    جلسه درس اخلاق وی، دوشنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع اُزگل برگزار می‌شود.

    درس اخلاق آیت الله سید علی اصغر هاشمی علیا

    آیت‌الله هاشمی‌علیا در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی متولد شد. سیدعلی اصغر، با اقامت پانزده ساله‌اش در شهر قم، نزد اساتیدی چون آیات عظام بروجردی، گلپایگانی، لاریجانی، محقق داماد، اراکی، امام خمینی و علامه طباطبایی (رحمة الله علیهم) تلمذ کرده و کم کم به حسب نیاز زادگاه مادری‌اش، به تهران باز می‌گردد. مهم‌ترین خدمت او در عرصه ترویج علم و دانش، تأسیس حوزه علمیه در چیذر بود.

    جلسه درس اخلاق وی، چهارشنبه‌ها صبح حوزه علمیه قائم چیذر واقع در شریعتی، خیابان برادران سلیمانی (حکمت)، پائین تر از میدان چیذر(میدان اندرزگو) برگزار می‌شود و در مسجد قائم واقع در چیذر نیز اقامه نماز جماعت دارد.

    درس اخلاق آیت‌الله محسن حبیبی

    آیت الله حبیبی متولد سال ۱۳۱۷ است. وی پس از اتمام دوره متوسطه، وارد حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی شد و تا پایان سطح دروس حوزه، در این مدرسه به تحصیل مشغول شد. سپس برای ادامه تحصیلات و شرکت در دروس خارج فقه و اصول از محضر اساتیدی همچون آیات عظام:  خوانساری، فلسفی، میرزا آقای شیرازی، سیدهاشم حسینی تهرانی، سیدمحمدضیاءآبادی و... بهره جست و با پایان تحصیلات به تهران بازگشته و درمدرسه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی و مدرسه عالی شهید مطهری به تدریس وتربیت طلاب علوم دینی مشغول شد. پس از ارتحال آیت الله مجتهدی تهرانی، آیت‌الله حبیبی  به جانشینی ایشان به عنوان مسئول مدرسه علمیه مجتهدی مشغول فعالیت است.

    جلسه درس اخلاق وی، شنبه‌ها ساعت ۱۱ صبح در حوزه علمیه مرحوم آیت الله مجتهدی واقع در میدان قیام، خیابان مولوی، کوچه شهید موسوی کیانی، کوچه مسجد آقا است.

    درس اخلاق آیت‌الله علیرضا تقوایی

    آیت الله علیرضا تقوایی در سال ۱۳۴۰ در اراک به دنیا آمد و در سال ۱۳۵۵ به تهران مهاجرت و همان جا دیپلم ریاضی فیزیک را اخذ کرد. سپس قسمت اعظم تحصیلات حوزوی را در تهران و بعضی را در قم گذراند.

    منبع مطلب : rasekhoon.net

    استاد اخلاق

    استاد اخلاق

    ذخیره مقاله با فرمت پی دی اف

    کلید واژه: استاد، راهنما، اخلاق، تربیت، مربی، تهذیب.پرسش: ویژگی های یک استاد اخلاق چیست؟پاسخ:

    فهرست مندرجات

    ۱ - مقصود از راهنما و استاد اخلاق

    ۲ - اهمیت شناخت استاداخلاق

    ۳ - ویژگی ها و اوصاف راهنمای اخلاق

    ۳.۱ - صلاحیت تقوایی

    ۳.۱.۱ - اوصاف استاداخلاق شهید مطهری

    ۳.۱.۲ - اثر همنشینی در کلام پیامبر اکرم

    ۳.۱.۳ - امام علی واوصاف مردان الهی

    ۳.۱.۴ - ویژگی استاد اخلاق درکلام امام علی

    ۳.۲ - مهارت و تخصص

    ۳.۲.۱ - علت ناکامی بیشتر درسهای اخلاقی حوزه

    ۳.۲.۲ - ویژگی استاد اخلاق درکلام پیامبر اکرم

    ۳.۳ - بلاغت و سخنرانی

    ۳.۳.۱ - رمز جاودانگی و موفقیت قرآن

    ۳.۳.۲ - رمز تأثیرگذاری سخنان امیرالمؤمنین

    ۳.۳.۳ - بلیغ بودن کلام استاد از نظر بوعلی

    ۳.۳.۴ - اهمیت بیان استاد درکلام امام باقر

    ۳.۴ - واقعیت گرایی و زمان شناسی

    ۳.۴.۱ - زمان شناسی در کلام امام صادق

    ۳.۴.۲ - مشکلات زمان شناس نبودن استاد

    ۳.۴.۳ - زمان شناسی و درمان ریشه‌ای بیماری های اخلاقی

    ۳.۵ - پرهیز از القاء روحیه یأس

    ۳.۵.۱ - مدارا با نفس در کلام امام علی

    ۳.۵.۲ - بیم و بشارت شیوه تربیتی قرآن

    ۳.۵.۳ - بشارت دادن دستورالعمل پیامبر اکرم

    ۳.۵.۴ - اسلام شناس هوشمند کلام امام علی

    ۳.۶ - ویژگی های دیگراستاد اخلاق

    ۴ - پانویس ۵ - منبع

    مقصود از راهنما و استاد اخلاق

    [ویرایش]

    مقصود از راهنما و استاد اخلاق، صورت مادی و کالبد طبیعی که در معرض فنا و دستخوش تغییر و تبدیل است، نمی باشد؛ بلکه مراد مجسمه معانی و [[|وصف اوصاف]] حقیقی است.

    بحر علمی در نمی پنهان شده در سه گزتن، عالمی پنهان شده [۱]

    در حقیقت، استاد و مربی، ادامه وجودی سیمرغ حسنه سفرای الهی است که برای ارتقای جانها و عقول آدمیان، بمعارج قدسی و ربوبی، پا پیش نهاده است.

    راهنما، مظهر اسم «محی» خداوند است؛ محیی که جانهای آماده را به آب حیات معرفت و نور تربیت زنده می سازد.

    راهبر وارسته اخلاق، کسی است که در زبان وسایط فیض الهی، ارجمند و بزرگوار نامیده می شود.

    «قال ابوعبدالله ـ علیه السلام ـ من تعلم العلم و عمل به و علم لله دعی فی السماوات عظیماً فقیل: تعلم لله و عمل لله و علم لله؛ [۲] هر کس دانش بیاموزد و بدان عمل کند و به آهنگ خدایی بیاموزاند؛ در ملکوت آسمانها، بزرگ و گرانقدر نامیده و خوانده می شود، که: آموخت برای خدا، انجام داد برای خدا و آموزش داد برای خدا».

    اهمیت شناخت استاداخلاق

    [ویرایش]

    لازم به یادآوری است که اگر چه کار تهذیب نفس و تربیت روح، بدون مربی، کامل نمی شود، لیکن، به علت اهمیت و دقیق بودن آن، نمی تواند در این باره به کسی رجوع کرد.

    این، جوهر آدمی است، نباید آنرا به هر جا سپرد؛ لوح وجود انسان است، سزاوار نیست به نوک هر قلمی داد که هر نقش را می خواهد، بنگارد. بلکه باید در این راه که راه ساختن انسان، شکل دادن ساختار درونی و سیرت است، دقت کرد، جستجو نمود و معیارها و ملاک‌ها را شناخت.

    ویژگی ها و اوصاف راهنمای اخلاق

    [ویرایش]

    از این روی به شمارش برخی از ویژگی ها و اوصاف راهنمای اخلاق می پردازیم، تا معیارهای لازم را در این راستا به چنگ آریم:

    ← صلاحیت تقوایی

    استاد اخلاق، باید خود آیینه‌ای شفاف از اوصاف گرانقدر اخلاق باشد.

    نمونه ای در تقوی و معنویت، که هر گاه درس می گوید، گویا تفسیر درون می کند و گنجینه روحش را بر الفاظ روان می سازد.

    مرحوم میرزا علی آقای قاضی می گوید:

    «اهم آنچه در این راه لازم است، استاد خبیر و بصیر و از هوا بیرون آمده و به معرفت الهیه رسیده و انسان کامل است، که علاوه بر سیر الی الله، سه سفر دیگر را طی کرده و گردش و تماشای او در عالم خلق بالحق بوده باشد.» [۳]

    این روحیه و شخصیت گوینده است که تأثیر اساسی را در جذب دلها می گذارد. دل صادق و قلب نورانی، که آراسته به طهارت درونی است، منشأ اثر می گردد.

    آه صاحب درد را باشداثر گر بود در ماتمی صد نوحه گر

    ←← اوصاف استاداخلاق شهید مطهری

    مرحوم شهید مطهری، درباره استاد اخلاقش که دگرگون کننده روحش بوده چنین می نویسد:

    «استاد خودم عالم جلیل القدر، مرحوم آقای حاج میرزا علی آقای شیرازی، اعلی الله مقامه، که از بزرگترین مردانی بود که من در عمر خود دیده ام و به راستی نمونه ای از زهّاد و عبّاد و اهل یقین و یادگاری از سلف صالح بود که در تاریخ خوانده ایم....

    دیدم با مردی از اهل تقوا و معنویت روبرو هستم که بقول ما طلاب: «ینبغی ان یشد الیه الرحال» از کسانی است که شایسته است از راههای دور، بار سفر ببندیم و فیض محضرش را دریابیم.

    او خودش (که درس نهج البلاغه می گفت) یک نهج البلاغه «مجسم» بود؛ مواعظ، در اعماق جانش فرو رفته بود. برای من محسوس بود که روح این مرد با روح امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ پیوند خورده و متصل شده است.... منبر می رفت و موعظه می کرد و ذکر مصیبت می فرمود، کمتر کسی بود که در پای منبر این مرد عالم، مخلص، متقی بنشیند و منقلب نشود؛ خودش هنگام وعظ و ارشاد که از خدا و آخرت یاد می کرد، در حال یک انقلاب روحی و معنوی بود و محبت خدا و پیامبرش، خاندان پیامبر در حد اشباع او را به سوی خود می کشید، با ذکر خدا دگرگون می شد...». [۴]

    استاد اخلاق، کردارش، باید بیش از گفتار، پند دهنده و آموزنده باشد. دیدن رفتار و حالاتش بیش از تدریس، راهنما گردد.

    ←← اثر همنشینی در کلام پیامبر اکرم

    پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمود: «قالت الحواریون لعیسی: یا روح الله من نجالس؟ قال: من یذکرکم رویته و یزید فی عملکم منطقه و یرغبکم فی الاخره عمله» [۵]

    حواریون، از عیسی ـ علیه السلام ـ پرسیدند: با که نشست و برخاست کنیم؟ فرمود: با کسی که دیدنش شما را به یاد خدا می اندازد، گفتارش بر کردارتان افزاید و رفتار و عملش به آخرت ترغیبتان سازد»

    ←← امام علی واوصاف مردان الهی

    امام علی ـ علیه السلام ـ در وصف انسانهای خود ساخته و مردان الهی که مشعل نورافشان ظلمات هستند، می فرمایند:

    «... و ما برح لله ـ عزت آلاوه ـ فی البرهه بعد البرهه، و فی ازمان الفترات، عباد ناجاهم فی فکرهم، و کلمهم فی ذات عقولهم، فاستصبحوا بنور بقظه فی الابصار و الاسماع و الافئده، یذکرون بایام الله، و یخوفون مقامه، بمنزله الادله فی الفلوات، من اخذ القصد حمدوا الیه طریقه و بشروه بالنجاه، و من اخذ یمیناً و شمالاً ذموا الیه الطریق و حذروه من الهلکه و کانوا کذلک مصابیح تلک الظلمات و ادله تلک الشبهات...». [۶]

    منبع مطلب : wikiporsesh.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 5 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید