این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    آیا سرمه روزه را باطل میکند

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    آیا سرمه روزه را باطل میکند را از این سایت دریافت کنید.

    آیا سرمه کشیدن روزه را باطل می‌کند؟

    آیا سرمه روزه را باطل میکند؟‌ حکم سرمه کشیدن در ماه رمضان و برای روزه دار چیست؟ بعد از دیدن ویدیو حتما متن را بخوانید زیرا محتوای که در متن است در ویدیو نیست! آیا سرمه کشیدن روزه را باطل میکند؟ آرایش کردن در ماه مبارک رمضان و همچنین در حال روزه باعث باطل شدن …

    آیا سرمه کشیدن روزه را باطل می‌کند؟

    آیا سرمه روزه را باطل میکند؟‌ حکم سرمه کشیدن در ماه رمضان و برای روزه دار چیست؟بعد از دیدن ویدیو حتما متن را بخوانید زیرا محتوای که در متن است در ویدیو نیست!

    آیا سرمه کشیدن روزه را باطل میکند؟

    آرایش کردن در ماه مبارک رمضان و همچنین در حال روزه باعث باطل شدن روزه نمی شود ولی اگر آرایش به اندازه ای باشد که زینت محسوب شود و در دید نامحرم قرار دهید مرتکب حرام شدید ولی روزه را باطل نمی کند . اما در مورد سرمه کشیدن برای روزه دار و در ماه رمضان برخی از مراجع فرموده اند که اگر بو و مزه سرمه به حلق برسد مکروه است. که در ادامه میتوانید نظر مراجع تقلید را بخوانید.

    حکم سرمه کشیدن در ماه رمضان و برای روزه دار

    حکم سرمه کشیدن برای روزه دار و در ماه رمضان از نظر آیت الله مکارم شیرازی:

    مسأله ـ چند کار براى روزه دار مکروه است، از جمله :

    الف) سرمه کشیدن، در صورتى که مزّه یا بوى آن به حلق برسد.

    ب) نشستن زن در آب، بنا بر احتیاط.

    سؤال ـ آیا مداد کشیدن براى خانمهاى روزه دار، در حکم سرمه کشیدن است و مکروه مى‌باشد؟ بطور کلّى استفاده از لوازم آرایش براى زنان روزه دار چه حکمى دارد؟

    جواب : این کار موجب بطلان روزه نیست، ولى بعید نیست که هر چیزى که کار سرمه راکند کراهت داشته باشد.و سایرآرایش ها در صورتى که خفیف باشد اشکالى ندارد.

    چیزهای که برای روزه دار مکروه است

    ١٦٥٧- آیت الله خامنه ای: چند چيز براى روزه‏دار مكروه است و از آن جمله است: دوا ريختن به چشم و سرمه كشيدن در صورتى كه مزه يا بوى آن به حلق برسد، انجام دادن هر كارى كه مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف مى‏شود، انفيه كشيدن اگر نداند كه به حلق مى‏رسد و اگر بداند به حلق مى رسد جايز نيست، بو كردن گياههاى معطر، نشستن زن در آب، استعمال شياف، تر كردن لباسى كه در بدن است، كشيدن دندان و هر كارى كه به واسطه آن از دهان خون بيايد، مسواك كردن به چوب تر، و نيز مكروه است انسان بدون قصد بيرون آمدن منى زن خود را ببوسد يا كارى كند كه شهوت خود را به حركت آورد، و اگر به قصد بيرون آمدن منى باشد، در صورتى كه منى بيرون‏آيد، روزه او باطل است.

    سوالات پرتکرار درباره روزه

    4.2/5 - (5 امتیاز) احکام روزه

    منبع : rashedoon.ir

    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

    پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی و مرکز پژوهشی و تحقیقی پیرامون مسائل اسلامی و شیعی و پایگاه ترویج دین مبین اسلام و مذهب تشیع

    طهارت و نجاست خانواده خوراکی ها حقوق عبادات اموات مالی مسائل متفرقه مرتب سازی بر اساس

    تعدد باغداران و وحدت مالک در مساقات [احکام مساقات ]

    پرسش :

    آیا صاحب باغ می تواند با چند نفر قرارداد مساقات ببندد؟

    پاسخ :

    آری، ممكن است طرف قرارداد در مساقات متعدّد باشد يعنى صاحب باغ آن را در اختيار چند نفر بگذارد و با آنها قرارداد مساقات ببندد.

    مساقات در درختانى که نياز به آبيارى ندارند [احکام مساقات ]

    پرسش :

    در مورد درختانی كه احتياج به آبيارى ندارند و از آب باران يا رطوبت زمين استفاده مى‏كنند، آیا معامله مساقات صحیح است؟

    پاسخ :

    در فرض سوال، اگر به كارهاى ديگرى مانند بيل‏زدن و كود دادن و سمپاشى كه موجب زياد شدن يا مرغوبيت ميوه مى‏شود احتياج داشته باشد معامله مساقات در آن صحيح است.

    تکلیف ميوه ها در صورت بطلان معامله مساقات [احکام مساقات ]

    پرسش :

    اگر معلوم شود که معامله مساقات باطل بوده ميوه ‏هاى باغ متعلق به کیست؟

    پاسخ :

    مال صاحب باغ است، ولى بايد اجرت آبيارى و كارهاى ديگر را مطابق معمول به كسى كه درختان را سرپرستى كرده بدهد.

    لزوم اجرای صیغه لفظی یا معاطاتی در مساقات [احکام مساقات ]

    پرسش :

    آیا برای اجرای مساقات باید صیغه ای خوانده شود؟

    پاسخ :

    در معامله مساقات مى‏توانند صيغه بخوانند، همچنين اگر صاحب درخت به قصد مساقات آن را دراختيار كسى كه كار مى ‏كند بگذارد و او نيز به همين قصد تحويل گيرد بى آن كه صيغه ‏اى بخواند، باز معامله صحيح است (ولى گفتگوى لازم براى مدّت و شرايط بايد قبلًا شده باشد).

    چگونگى فسخ قرارداد مساقات [احکام مساقات ]

    پرسش :

    چگونه می توان قرار داد مساقات را فسخ کرد؟

    پاسخ :

    طرفين معامله مى‏توانند با رضايت يكديگر معامله مساقات را فسخ كنند و نيز اگر در ضمن قرارداد، حقّ فسخ براى هر دو يا براى يكى قرارداده باشند مى‏توانند معامله را به هم زنند واگر در قرارداد مساقات شرطى ذكر كرده باشند و آن شرط عملى نشود و كسى كه شرط به نفع اوست نتواند طرف را وادار به انجام آن كند، مى‏تواند معامله را به هم زند.

    معنی مساقات [احکام مساقات ]

    پرسش :

    گفته می شود معامله ای به نام مساقات داریم، بفرمایید که این چه نوع معامله ای است؟

    پاسخ :

    هرگاه كسى درختان ميوه خود را تا مدّت معيّنى به ديگرى واگذار كند كه در مقابل دريافت سهمى از ميوه، باغ او را آبيارى و رسيدگى نمايد اين معامله را «مساقات» گويند.

    شرایط مساقات [احکام مساقات ]

    پرسش :

    آیا در تحقق مساقات شرایطی لازم است؟

    پاسخ :

    مساقات چند شرط دارد: 1- مالك و باغدار بايد بالغ و عاقل‏باشند. 2- كسى آنها را مجبور به اين كار نكرده باشد. 3- ممنوع از تصرّف در مال خود نباشند 4- مدّت مساقات بايد معلوم باشد و اگر ابتداى آن را معيّن‏كنند و آخر آن را موقعى‏ قرار دهند كه حاصل آن سال بدست مى‏آيد صحيح است. 5- بايد سهم هر كدام به صورت نصف يا ثلث حاصل و مانند آن باشد، بنابراين اگر قرار بگذارند كه مثلًا يك تن از ميوه، مال صاحب باغ و بقيّه مال كسى است كه كار مى‏كند معامله باطل است. 6- بايد قرار داد معامله را پيش از ظاهر شدن ميوه بگذارند و اگر بعد از ظاهر شدن ميوه و پيش از رسيدن آن بگذارند چنانچه كارهايى مانند آبيارى و سمپاشى كه براى پرورش ميوه لازم است باقى‏مانده باشد مساقات صحيح است وگرنه اشكال دارد و اگر فقط احتياج به كارهايى مانند چيدن ميوه و نگهدارى آن باشد قرارداد آنها صحيح است، ولى مساقات نيست.

    محدوده اجرای مساقات [احکام مساقات ]

    پرسش :

    معامله مساقات در چه مواردی اجرا می شود؟

    پاسخ :

    معامله مساقات علاوه بر درختان ميوه در مورد درختانى مانند درخت گل كه از گل آن براى گلاب گيرى و مانند آن استفاده مى‏كنند و يا درختانى مثل درخت حنا و سدر كه از برگ آنها بهره مى‏گيرند، يا بعضى از درختان كه از شيره و صمغ آن استفاده مى‏كنند صحيح است، ولى در مورد درختانى كه هيچ يك از اينها را ندارد مساقات صحيح نيست.

    لازم بودن عقد صلح [کلیات صلح ]

    پرسش :

    آیا عقد صلح در معاملات از عقود لازم است؟

    پاسخ :

    از عقود لازم است که بدون دلیل هیچ یک از دو طرف حق به هم زدن آن را ندارند.

    ایجاب و قبول در صلح [شرایط طرفین صلح ]

    پرسش :

    آیا در صلح ایجاب و قبول لازم است؟

    پاسخ :

    صلح نیاز به ایجاب و قبول دارد.البته در عقد صلح صیغه خاصی معتبر نیست؛ بلکه هر لفظی که بیانگر معنای صلح باشد، کفایت میکند.

    فسخ معامله در مجلس مصالحه [شرایط تحقق صلح]

    پرسش :

    اگر در مجلس مصالحه بعد از تمام شدن صلح يكى از دو طرف پشيمان شود می تواند مصالحه را فسخ کند؟

    پاسخ :

    اگر در مجلس مصالحه بعد از تمام شدن صلح يكى از دو طرف پشيمان شود حقِّ فسخ ندارد مگر این که در ضمن قرار داد صلح شرط فسخ کنند.

    فسخ صلح با رضایت طرفین [فسخ صلح ]

    پرسش :

    آیا قرارداد صلح را با رضايت طرفين مى‏ توان فسخ كرد؟

    پاسخ :

    قرارداد صلح را با رضايت طرفين مى‏توان فسخ كرد.

    معیوب بودن جنس مورد مصالحه [فسخ صلح ]

    پرسش :

    اگر چيزى را كه به صلح گرفتهایم معيوب باشد و از آن اطلاعى نداشته باشیم تکلیف چیست آیا می تواند تفاوت قیمت آن را گرفت؟

    پاسخ :

    هرگاه چيزى را كه به صلح گرفته معيوب باشد و از آن اطلاعى نداشته مى‏تواند صلح را به هم زند، ولى گرفتن تفاوت قيمت صحيح و معيوب بستگى به رضايت طرفين دارد.

    عدم جواز فسخ بعد از تحقق قبض و اقباض در صلح [فسخ صلح ]

    پرسش :

    آيا پس از قبض و اقباض نمودن وجه المصالحه مى‌توان مصالحه را فسخ يا دخل و تصرّفى در اموال مصالحه شده كرد؟

    پاسخ :

    پس از قبض و اقباض وجه المصالحه، فسخ آن جايز نيست، مگر با رضايت طرف مقابل.

    صلح در قالب وصیت [صلح معوض ]

    پرسش :

    شخصى در وصيّتنامه خود اموال خود این گونه وصیت نموده که من اموال خود را با فرزندانم این گونه مصالحه کرده ام که تا زمانی که زنده هستم اختیار آنها با خودم باشد حال با توجّه به عبارات فوق، آيا اين وصيّت مصداق هبه است، يا صلح‏ تلقّى مى‏شود؟

    پاسخ :

    ظاهر اين است كه اين واگذارى به صورت هبه، يا صلح بلاعوض- كه‏ آن هم مفهوم هبه را دارد- مى‏باشد، بنابراين چنانچه مورد هبه را تحويل داده، صحيح است و خيار فسخى كه براى خودش قرار داده، آن هم مشكلى ندارد، امّا اگر تحويل نداده باطل است.

    منبع : makarem.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 12 ماه قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید